مقاله

انواع لنز طبی

انواع لنز طبی
Rate this post

انواع لنز طبی

لنز طبی انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

لنز طبی نرم برای نزدیک بینی و دوربینی

لنزطبی برای آستیگات های بالا و قوز قرنیه (کراتوکونوس)

لنزطبی توریک (ترکیب نرم توریک و سخت توریک) برای بیماران آستیگمات

لنزطبی هارد

لنزطبی سافت توریک دارای ساختار نرم است و در آن مقدار زیادی رطوبت وجود دارد که شباهت زیادی به لنز طبی سافت دارند. این نوع لنزها به طور کامل عارضه آسیگماتیسم را پوشش می دهند. اما قیمت آنها بالاست و به ندرت در بازار پیدا می شوند.

لنزطبی هارد رطوبت کمتری در مقایسه با لنز طبی سافت و سافت توریک دارند. اما می توانند اکسیژن را به تمامی نواحیچشم منتقل کنند. افرادی که به دلیل آستیگماتیسم بالا، قوز قرنیه و … نمی توانند از لنز سافت استفاده کنند، لنزطبی هارد گزینه مناسبی است. قیمت لنز طبی هارد (سخت) نسبت به لنز طبی سافت بیشتر است.

یک تقسیم بندی دیگر از لنز طبی براساس طول عمر آنها یا بهداشتی بودن است که به چند نوع تقسیم می شوند:

لنزطبی تماسی یکبار مصرف یا روزانه

لنزطبی یک ماهه یا ماهانه

لنزطبی سه ماهه یا سالیانه

با وجودی که در جامعه تبلیغات زیادی بر علیه لنزها می شود، باید گفت اگر لنزطبی با رعایت تمامی موارد و نکات بهداشت استفاده شوند، هیچ آسیبی به چشم وارد نمی کنند. افرادی که از لنز طبی استفاده می کنند، باید متوجه گذاشتن و برداشتن آن در چشم باشند.

به طوری که به چشم هیچ آسیبی وارد نگردد. در صورتی که این نکات رعایت نشود، حساسیت، خارش، قرمزی و عفونت چشم را به دنبال دارد. لنز طبی در داروخانه ها و مراکز سنجش چشم به فروش می رسد. ضمن اینکه مراکز فروش لنز طبی موظفند تا تمامی آموزش های دقیق در مورد استفاده و نگهداری از این لنزها را به مراجعین شرح دهند.

چه افرادی می توانند از لنز طبی استفاده کنند؟

همه افرادی که به عارضه آستیگمات، ضعف چشمانی (دوربینی یا نزدیک بینی) و … مبتلا هستند، می توانند از لنزطبی سافت (نرم) استفاده کنند. در صورتی که میزان عارضه آستیگمات در فرد حداکثر نمره (مثبت یا منفی) باشد، می توان از لنز طبی سافت یا لنز طبی تماسی استفاده کرد.

در صورتی که میزان ابتلای بیمار به عارضه آستیگماتیسم بین ۱،۲۵ تا ۲ نمره باشد، می تواند از لنزطبی سافت استفاده کند. همچنین اگر میزان این عارضه در چشم های بیمار بیشتر از نمره ۲ باشد، می تواند از لنز طبی سافت توریک و یا لنز طبی هارد RGP استفاده کند.

مزایای لنز طبی

افرادی که مجبورند به طور مداوم از عینک های طبی استفاده کنند، گاهی خسته می شوند. بویژه اینکه جای عینک بر روی بینی باقی می ماند که چندان خوشایند نیست. این افراد گاهی تمایل زیادی به لنز طبی دارند. زمانی که افراد از لنز طبی استفاده می کنند، دیگر نگران بخار گرفتن، کثیف شدن و یا شکستن و گم شدن عینک خود نیستند.

همچنین ضعف بینایی آنها نیز از دید دیگران پنهان می ماند.

از دیگر مزایای لنز طبی باید به افزایش دید و قدرت بینایی اشاره کرد. همچنین اگر فرد ورزشکار باشد، برخلاف عینک که برای فرد مزاحمت زیادی ایجاد می کند، استفاده از لنز شرایط راحت تری را در اختیار او قرار می دهد. افرادی که جراحی بینی انجام داده اند نیز می توانند از لنز طبی استفاده کنند.

معایب لنز طبی

با وجود تمامی مزایایی که لنز طبی به دنبال دارد، اما عاری از عیب و نقص نیست و مشکلات زیادی را نیز به دنبال دارد که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش ورود اکسیژن به چشم

افرادی که از لنزطبی استفاده می کنند، به طور مداوم باید مراقب چشمان خود باشند تا از ورود آلودگی به آنها جلوگیری شود.

همچنین لنزطبی ورود اکسیژن کافی به قرنیه چشم را کاهش می دهد. حتی با وجودی که لنزطبی هارد نسبت به سایر لنزهای طبی قدرت بیشتری در جذب اکسیژن دارد، اما باز هم می تواند تا حدودی از ورود اکسیژن کافی به قرنیه جلوگیری کند.

به خطر افتادن سلامت چشم

در صورتی که از لنز طبی به خوبی مراقبت نشود، موجب عفونت چشم، زخم قرنیه و حساس شدن چشم ها می شود. اگر فرد به این عوارض بی توجه باشد، پس از مدتی ممکن است به کوری وی نیز منجر شود. از دیگر مشکلاتی که به دنبال استفاده طولانی مدت از لنزطبی سلامت بینایی را تهدید می کند.

با توجه به اینکه بی توجهی به شرایط صحیح نگهداری و استفاده از لنزطبی، مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد، توجه به توصیه های زیر ضرورت پیدا می کند:

  • قبل از اینکه از لنزطبی استفاده کنید، ابتدا دست های خود را با مواد شوینده به طور کامل بشویید.
  • در صورتی که رنگ محلول ضدعفونی کننده لنز تغییر کرده است، آن را دور بریزید.
  • برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن لنزها باید آن را به آرامی بر روی لنز بمالید.
  • از لنزطبی به مدت کوتاهی استفاده کنید. بهتر است از زمان تعیین شده آن (تاریخ مصرف لنز طبی) کمتر باشد.
  • پس از اینکه لنزطبی را از چشم خود خارج کردید، باید آن را با آب ولرم بشویید و پس از اینکه آن را خشک کردید، در داخل محلول مخصوص قرار دهید.
  • لنز طبی باید هر شش ماه یکبار تعویض شود. حتی اگر تاریخ مصرف آن بیش از شش ماه است، نباید بیشتر از این مدت آن را استفاده کنید.
  • هیچ گاه لنزطبی را با محلول های خانگی یا آب دهان تمیز نکنید. زیرا لنزطبی  با محلول های خانگی به خوبی تمیز نمی شوند و از سوی دیگر با آب دهان نیز میکروب ها بر روی لنز باقی می مانند که موجب مشکلات بینایی می شوند.
  • هر گاه محلول جدید برای ضدعفونی کردن چشم را تهیه کرده اید، نباید آن را با محلول قبلی ترکیب کنید. همچنین محلول های مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید.
  • از لنزطبی دیگران استفاده نکنید و لنزهای خود را نیز به دیگران امانت ندهید.
  • اگر مجبور هستید به طور مداوم از لنزطبی استفاده کنید، هر روز آن را استریل کنید.
  • لنزطبی یکبار مصرف را استریل نکنید و پس از استفاده آن را دور بیندازید.
  • در صورتی که زمان استفاده از لنز طبی، با مشکلاتی از قبیل تاری در دید، احساس خراشیدگی در چشم، درد و ناراحتی در چشم، ترشح و یا اشک بیش از حد، خارش، سوزش، ورم و … مواجه شدید، به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • افرادی که به نزدیک بینی، دوربینی و یا آستیگماتیسم مبتلا هستند، می توانند از لنز طبی استفاده کنند. اما بیماران مبتلا به دیابت بهتر است از این نوع لنزها فاصله بگیرند.
  • قبل از خواب لنزطبی را از چشم خود خارج کرده و آن را در محلول خود قرار دهید. اگر ناچار هستید، شب با لنز بخوابید، باید قبل از خواب و بعد از بیدار شدن، قطره مخصوص مرطوب کننده چشم را استفاده کنید.
  • به طور مرتب لنزها را با همان روشی که پزشک توصیه کرده است، تمیز کنید و قبل از خارج کردن آن، ابتدا پلک خود را بسته و سپس لنز را از روی پلک با انگشتان ماساژ دهید.
  • برای شستشوی لنز طبی هیچگاه از آب شیر استفاده نکنید. زیرا این آب دارای میکروارگانیسم هایی است که موجب عفونت چشم می شود.
  • ظرفی که برای نگهداری لنز طبی استفاده می شود، باید هر سه ماه یکبار تعویض شود. قبل از اینکه لنز طبی را در آن قرار دهید، ابتدا آن را بخوبی تمیز کنید.
  • با لنز طبی در مقابل آتش قرار نگیرید. زیرا گرما موجب ذوب شدن لنز در چشم می شود که قرنیه ها را مسدود می کند و موجب نابینایی می شود. همچنین با لنز به استخر و حمام داغ نروید.
  • در صورتی که چشمانتان قرمز شدند و یا احساس ناراحتی بیش از حدی کردید، لنز طبی را از چشم خود خارج کنید و اجازه دهید تا چشمانتان برای مدتی استراحت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *