مقاله, طبی رنگی, لنز رنگی

لنز اسکلرال چیست؟

لنز اسکلرال
5/5 - (1 امتیاز)

لنز اسکلرال چیست ؟

لنز اسکلرال چیست ؟! برای درمان بیماری‌های چشمی یا کمک به بینایی، روش‌های متعددی وجود دارد که شامل استفاده از عینک، لنز، دارو یا جراحی است. هرکدام از این روش‌ها بر اساس تشخیص پزشک استفاده می‌شوند تا مشکل برطرف شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های حال حاضر، استفاده از لنز تماسی است که برای کمک به بینایی، درمان پیرچشمی، نزدیک‌بینی و مشکلات دیگر استفاده می‌شود. اما گاهی استفاده از آن‌ها برای درمان بیماری‌های چشمی کافی نیست و باید از لنز اسکلرال کمک گرفت. در واقع لنز اسکرال نوع جدیدی از لنز تماسی هستند که در درمان بیماری‌هایی که با نوع تماسی قابل‌درمان نیست، استفاده می‌شوند. البته ممکن است مشکل بینایی با لنز تماسی برطرف شود اما با استفاده از این لنز اسکرال، درمان بهتر و مؤثرتر باشد. اگر می‌خواهید همه چیز شامل موارد مصرف، عوارض، نحوه گذاشتن و عمر این لنزها را بدانید تا انتها همراه ما باشید.  
لنز اسکلرال چیست؟

لنز اسکلرال چیست؟

چرا لنز اسکلرال ؟

همان‌طور که گفته شد برای درمان برخی از مشکلات چشم باید به سراغ این لنزها رفت زیرا درمان با آن‌ها نتیجه بهتری دارد. به‌طورکلی نمی‌توان گفت که چه کسانی باید به سراغ لنز اسکرال بروند زیرا نمی‌توان همه چیز را یک‌ جانبه دید و ممکن است نه‌تنها مؤثر نباشد که باعث آسیب به چشم نیز شود. عواملی وجود دارد که از دید اشخاص عادی پنهان است؛ برای مثال ممکن است کسانی که مبتلا به آستیگمات هستند فکر کنند مشکل آن‌ها با استفاده از این نوع لنز برطرف می‌شود اما پزشک همه جوانب را می‌سنجد و بعد راه‌حل می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود حتماً ابتدا به پزشک مراجعه کرد و سپس طبق دستور او عمل کنید. با وجود این، افرادی که مبتلا به یکی از مشکلات زیر در چشم و بینایی خود هستند می‌توانند از لنز اسکلرال استفاده کنند.
  • قوز قرنیه یا کراتوکونوس: این مشکل با استفاده از لنز تماسی برطرف نمی‌شود یا بازدهی آن به‌اندازه کافی نیست.
  • کسانی که خشکی چشم دارند.
  • نازکی قرنیه: این مشکل باعث می‌شود که لیزیک امکان‌پذیر نباشد.
  • آستیگمات بالا یا نامنظم: بهترین و مؤثرترین راه استفاده از لنزهای اسکرال است زیرا به‌خوبی این مشکل را برطرف می‌کنند. نزدیک‌بینی بالا: درصورتی‌که شدید نباشد با لنز تماسی قابل‌حل است اما در موارد شدید استفاده از آن‌ها اثری ندارد.
  • دوربینی بالا: مطابق مورد قبل، اگر شدید باشد به‌راحتی حل نمی‌شود.
  • افراد مبتلا به پیرچشمی
  • کسانی که عمل پیوند قرنیه انجام داده‌اند.
  • افرادی که قبلاً عمل لیزیک و مانند آن انجام داده‌اند و نمی‌توانند مجدد به سراغ عمل بروند.
  • شماره بالای چشم: در این شرایط لیزیک راه درمان مؤثری نیست.
  • کسانی که قرنیه آن‌ها ضربه خورده و آسیب‌دیده است.
  • امکان استفاده از لنز تماسی سخت وجود ندارد یا مشکل است.

روش کار لنز اسکلرال در چشم

قسمت سفیدی چشم به نام اسکلرا یا Sclera شناخته می‌شود و به آن صلبیه نیز گفته می‌شود. این قسمت اطراف عنبیه و قرنیه را پوشانده است و خود آن توسط ماده‌ای به نام ملتحمه محافظت می‌شود. لنز اسکلرال همان‌طور که از نام آن مشخص است بر روی قسمت صلبیه قرار می‌گیرد یعنی به طور کامل سطح قرنیه را می‌پوشاند. این مدل از لنزها اندازه بزرگ‌تری نسبت به نوع تماسی دارند و قطر آن‌ها از 14.5 تا 24 میلی‌متر است؛ بنابراین گذاشتن و برداشتن آن‌ها کمی متفاوت است که بعداً درباره آن بیشتر توضیح می‌دهیم. این لنز بسته به هدفی که از آن استفاده می‌شود، می‌تواند نقش محافظ، تنظیم‌کننده یا کمک‌کننده را داشته باشد.
روش کار لنز اسکرال در چشم

روش کار لنز اسکرال در چشم

انواع موجود و دسته‌بندی لنز اسکلرال

معمولاً بر اساس کاربرد، مواد سازنده و ویژگی‌های دیگر می‌توان لنز اسکرال را دسته‌بندی کرد اما معمولاً رایج‌ترین روش بر اساس اندازه است. دو نوع معمولی و مینی رایج‌ترین شکل آن هستند که اگر قطر آن کمتر از 18 میلی‌متر باشد در درسته مینی قرار می‌گیرد. متوسط قطر قرنیه در انسان 11.8 میلی‌متر است بنابراین همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، کوچک‌ترین آن‌ها نیز تمام سطح قرنیه را می‌پوشاند. نمونه‌های کوچک لنز اسکلرال، معمولاً هزینه کمتری دارند. با وجود این، نباید به دلیل اندازه از مراقبت آن‌ها به‌ویژه ضدعفونی‌کردن چشم‌پوشی کرد زیرا ممکن است باعث رشد باکتری یا حساسیت چشمی شوند. نوعی از لنزها وجود دارد که قرنیه-اسکلرال نامیده می‌شوند و در واقع از نوع تماسی سخت هستند که قابلیت نفوذ گاز نیز دارند. از آن‌ها برای پرکردن فاصله بین لنز تماسی و مینی اسکلرال استفاده می‌شود و اندازه آن‌ها بین 13 تا 15 میلی‌متر است. هم‌چنین ممکن است شنیده باشید که این نوع لنزها نیز نمونه‌های آرایشی برای اهداف زیبایی دارند اما در واقع همان نمونه‌های معمولی نرم هستند. این مدل‌ها برای آنکه تمام سطح چشم را بپوشانند در اندازه بزرگ‌تر ساخته می‌شوند و به همین دلیل است که به‌اشتباه شناخته می‌شوند. اما با وجود این، نمونه‌های اسکلرال رنگی هم موجود است و می‌توانید تهیه کنید.  

مزایای استفاده از لنز اسکلرال نسبت به لنز تماسی

یکی از بهترین خوبی‌هایی که وجود دارد این است که لنز روی سطح چشم نمی‌چرخد و به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران به سراغ این مدل می‌روند. بر خلاف نوع تماسی، در محیط پر از آلودگی یا گردوغبار می‌توان بدون اینکه مشکلی وجود داشته باشد از آن‌ها استفاده کرد. ورزش‌کردن در فضای باز باعث می‌شود که چشم اذیت شود اما خوشبختانه لنز اسکلرال این مشکل را ندارد. دوام این محصول بسیار بیشتر از نمونه‌های دیگر است به‌طوری‌که عمر بالای آن، قیمت بیشتر را جبران می‌کند و در طولانی‌مدت به‌صرفه‌تر است. هم‌چنین مشکلات تاری و مشکلاتی که قبل‌تر به آن‌ها اشاره شد، دیگر در این لنز وجود نخواهد داشت.
لنز اسکرال چشم

لنز اسکرال چشم

عوارض لنز اسکلرال

به‌طورکلی استفاده از این عوارض کمی دارد و در مقایسه با لنز تماسی سخت، به دلیل وزن کمتر، تحمل آن ساده‌تر است و بیشتر با چشم سازگار می‌شود. با وجود این، هیچ‌چیز بدون عوارض نیست و به‌ویژه اگر چشمان شما حساس است یا لنز، استاندارد نباشد این مشکلات بیشتر می‌شود. مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن توجه کنید عبارت‌اند از: • ساییدگی قرنیه: اگر چشم شما خشک است یا لنز را به‌درستی روی چشم قرار ندهید، ممکن است باعث خراش روی سطح قرنیه شود. • التهاب: اگر چشمان شما حساسیت داشته باشد و یا در شب از لنز اسکرال استفاده شود، باعث بروز حساسیت می‌شود. هم‌چنین باید قبل از استفاده تمیز و ضدعفونی شود. • زخم قرنیه: این مشکل نیز به دلیل عدم رعایت بهداشت است و درصورتی‌که محیط چشم یا خود لنز تمیز نباشد باعث بروز مشکل می‌شود. همان‌طور که می‌بینید، بیشتر مشکلات به دلیل عدم رعایت بهداشت است و عوارض این محصول کم است و مهم‌ترین مزیت آن امکان تنفس است زیرا قابلیت عبور گاز را می‌دهد.  

برای اطلاعات بیشتر  مقاله بهترین و کامل‌ترین راهنمای انتخاب لنز (مناسب‌ترین لنز برای چشمان شما کدام لنز است؟) را مطالعه فرمایید.

 

نحوه گذاشتن لنز اسکلرال

همان‌طور که گفته شد اندازه بزرگ‌ لنز اسکلرال باعث شده تا گذاشتن و خارج کردن آن‌ها از چشم سخت‌تر باشد و نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد تا به‌خوبی مسلط شوید. پیش از قراردادن در چشم، ابتدا آن‌ها را با محلول شست‌وشو دهید و همچنین دست و چشم‌های خود را هم به‌خوبی بشویید. لنز درون یک محلول قرار می‌گیرد و سپس با دست یا وسیله‌ای که پیستون نامیده می‌شود، درون چشم قرار می‌گیرد. برای آنکه در زیر آن حباب قرار نگیرد، وقتی آن را از محلول خارج می‌کنید اجازه دهید کمی از محلول وارد چشم شود. بعد از آن باید آن را بچرخانید تا در چشم ثابت شود اما جهت چرخش بسته به نوع آن یا به سمت چپ یا به سمت راست است. در قسمت بالای لنز علامتی وجود دارد که این موضوع را مشخص می‌کند و اگر یک نقطه در آنجا وجود داشت باید به سمت راست و اگر دو نقطه وجود داشت باید به سمت چپ بچرخانید. برای برداشتن نیز یا از دست یا از پیستون استفاده می‌شود و بعد از خارج‌شدن باید با محلول شست‌وشو داده شود. توجه کنید که در طول شب و خوابیدن نمی‌توانید از لنز اسکرال استفاده کنید و باید آن‌ها را از چشم خود خارج کنید. اگر در طولانی‌مدت نمی‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید می‌توانید به‌صورت خشک و خارج از محلول نگهداری کنید و در بیشتر موارد مشکلی به وجود نمی‌آید.  

عمر لنز اسکلرال

به‌طورکلی عمر لنز اسکلرال نسبت به لنز تماسی بیشتر است و این به دو دلیل عمده است. اول، اندازه آن‌ها بزرگ‌تر است و این باعث می‌شود که در مقابل آسیب‌ها مقاومت بیشتری داشته باشد. البته منظور این نیست که اگر یک لنز بزرگ‌تر باشد حتماً عمر آن بیشتر است اما به‌طورکلی وقتی یک محصول با ابعاد بزرگ‌تر ساخته می‌شود، به دلیل حمایت بیشتر مواد سازنده آن از همدیگر، در مقابل محصولی که همان مواد و ویژگی‌ها اما اندازه کوچک‌تری دارد مقاوم‌تر می‌شود. دلیل دوم، مواد سازنده است که شباهت زیادی به نوع لنز تماسی نرم دارد و به همین دلیل می‌توان آن را یک ماده سبک اما مقاوم دانست. همین موضوع باعث شده تا به‌طورکلی قیمت آن‌ها بیشتر از نمونه‌های دیگر باشد. عمر بیشتر آن‌ها باعث شده تا به محبوبیت این نوع لنزها افزوده شود. به طور معمول عمر لنز اسکرال بین 2 تا 5 سال است و اگر به‌خوبی از آن مراقبت کنید عمر آن بیشتر نیز می‌شود. خلاصه اینکه، در این مقاله تلاش کردیم تا ابتدا شما را با لنز اسکلرال آشنا و تفاوت‌های آن با لنز تماسی را بررسی کنیم. این نوع لنز ابعاد بزرگی دارند و به همین دلیل به طور کامل روی سطح قرنیه را پوشش می‌دهد. از آن‌ها برای درمان مشکلاتی استفاده می‌شود که به‌سادگی قابل رفع نیست. برای مثال قوز قرنیه مخصوصاً اگر شدید باشد، حتماً باید با لنز اسکلرال برطرف شود. علاوه بر این مزیت‌های بیشتری مانند مقاومت، امکان استفاده در محیط آلوده، کارایی بهتر و سازگاری بیشتر با چشم وجود دارد که باعث شده بیشتر از آن‌ها استقبال شود. با وجود همه این مزایا، معایبی هم وجود دارد که به آن‌ها اشاره شد و همچنین به دلیل ابعاد بزرگ، روش گذاشتن و درآوردن آن متفاوت و سخت‌تر است و نیاز به تمرین دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *