مقاله, محلول ها

چگونه محلول ضد عفونی کننده خانگی درست کنیم؟

چگونه محلول ضد عفونی کننده خانگی درست کنیم؟
Rate this post

چگونه محلول ضد عفونی کننده خانگی درست کنیم؟

این روزها هر جا که می‌رویم صحبت از ویروس کرونا و روش‌های مراقبت در برابر این ویروس است.محلول از طرف دیگر با شیوع این بیماری بازار سیاه افراد سود جو که همیشه منتظرند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند حسابی رونق گرفته و در بسیاری از شهرها مردم با کمبود مواد ضدعفونی‌کننده روبرو شده اند. محلول قبل از هر چیز همانطور که همه میدانیم بهتر است که کمتر از خانه بیرون برویم و به فکر راه‌های بهتری برای حفظ نظافت شخصی خود باشیم. در این مقاله ما سعی کردیم طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده خانگی را آموزش بدهیم.

البته باز هم تکرار می‌کنیم که هیچ‌چیز بهتر از شستن صحیح دست ها با آب و صابون نیست. حتما دست‌هایتان را مرتب با آب و صابون بشویید و

اگر در موقیعتی بودید که به آب و صابون دسترسی نداشتید، محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی گزینه‌های خوبی هستند.

ویروس کرونا چگونه سلول شخص را می‌رباید؟

 ویروس کرونا چگونه سلول شخص را می‌رباید؟
تصویر از هم پاشیدگی ویروس کرونا در تماس با صابون
کرونا یک ویروس تاجی شکل است. این ویروس از طریق چشم، بینی و دهان وارد بدن شخص شده و به سلول‌های راه هوایی بدن که دارای پروتئینی به نام ACE2 هستند می‌چسبد. هر سلول آلوده می‌تواند قبل از، از کار افتادن و مردن میلیون‌ها ویروس را تکثیر و منتقل کند. همچنین می‌تواند سلول‌های مجاور خود را آلوده کرده و به صورت قطرات آلوده (droplet) از ریه خارج شود. قطرات خارج شده امکان انتقال به افراد یا سطوح را خواهند داشت.

ویروس کرونای جدید(covid-19) با حبابی از مولکول‌های چربی پوشیده شده است که در تماس با صابون از هم می‌پاشند

طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف چقدر است؟

 
طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف چقدر است؟
طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف
کرونا ویروس عمدتا از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. وقتی شخصی که آلوده است، سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات حاوی ویروس را به هوا می‌فرستد. یکی از سوالات مهم که در ذهن افراد ایجاد می‌شود این است که طول عمر ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف چقدر است؟

این قطرات برای معلق بودن در هوا بسیار سنگین هستند، بنابراین بر روی زمین و یا سطوح می‌افتند. یک فرد سالم می‌تواند در صورت لمس سطوح یا اشیائی که ویروس بر روی آن است،

به ویروس آلوده شده و از راه لمس دهان، بینی و یا چشم‌ها آن را به درون بدن منتقل نماید.

کرونا ویروس می‌تواند ساعت‌ها و حتی روز‌ها بر روی سطوح مانند دستگیره‌های در و میز‌های پیشخوان زنده بماند. مدت ماندگاری این ویروس به ماده‌ای بستگی دارد که آن سطح از آن ساخته شده است.

محاسبه ریسک ابتلا به کرونا در فضاهای عمومی

دستمال‌ مرطوب بهتر است یا محلول ضدعفونی کننده ؟

دستمال‌ مرطوب بهتر است یا محلول ضدعفونی کننده ؟
پژوهش‌های ویروس‌شناسان نشان می‌دهد که «دستمال‌های مرطوب برای تمیزکردن سطوح مناسب هستند، نه برای ضدعفونی کردن دست‌ها». این دستمال‌ها به‌جای اینکه میکرب‌ها را از بین ببرند بیشتر آنها را پخش می‌کنند. دستمال‌های مرطوب به‌شرطی مفید هستند که حداقل ۴۰ درصد الکل داشته باشند.

فواید محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی

فواید محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی
محلول‌های ضدعفونی‌کننده موجود در بازار اغلب حاوی میزان زیادی الکل هستند که برای کودکان مناسب نیست. محلول‌های خانگی به‌ویژه برای کودکان مناسب‌ هستند. در محلول‌های خانگی به‌جای استفاده از تری‌کلوسان از روغن‌های اسانس استفاده می‌شود که ویژگی‌های آنتی‌باکتریایی طبیعی دارند؛ البته دقت کنید اسانس‌هایی را انتخاب کنید که برای کودکان مناسب باشند.

انواع الکل های موجود و تفاوت آنها

انواع الکل های موجود و تفاوت آنها
  • «اتانول» و «ایزوپروپیل الکل»: اتانول و ایزوپروپیل دو الکلی هستند که کاربردهای زیادی در مواد ضدعفونی کننده دارند. به عنوان مثال، اتانول با خلوص ۷۰ تا ۸۵ درصد به عنوان محلول ضدعفونی‌کننده کاربرد دارد
  • که ویروس‌ها و باکتری‌ها را به وسیله‌ حل کردن چربی و پروتئین آن‌ها از بین می‌برد.
  • «الکل صنعتی»: این الکل هم همان «متانول» است . الکل صنعتی قابلیت ضدعفونی و پاک کنندگی ویروس‌ها را ندارد. و بسیار برای پوست و بدن خطرناک است.

برای ایجاد تمایز میان الکل طبی و صنعتی، به این الکل، موادی مانند رنگ‌های قرمز و زرد، تلخ‌کننده‌ها و حتی متانول که الکلی سمی و مضر است اضافه می‌کندد

که اثرات مخربی بر بینایی دارد و از راه پوست هم جذب می‌شود.

راه‌ تشخیص الکل طبی واقعی از تقلبی

راه‌ تشخیص الکل طبی واقعی از تقلبی
این روزها پس از کم شدن مواد ضد عفونی و الکل در کشور، افراد سودجو شروع به ساخت الکل‌های طبی تقلبی کرده و با اضافه کردن وایتکس به الکل صنعتی، این ترکیب را به جای الکل طبی به مردم می‌فروشند. برای تشخیص الکل تقلبی از واقعی یک راه بسیار ساده وجود دارد:

یک تکه پنبه را به الکل آغشته کنید و آن را آتش بزنید، در صورتی که الکل طبی اصل باشد شعله آتش آن بلند، و آبی متمایل به قرمز خواهد سوخت و در صورت تقلبی بودن شعله آتش کوتاه‌تر و قرمز متمایل به آبی رنگ خواهد سوخت و معمولا زود خاموش خواهد شد و امکان دارد پنبه را بسوزاند.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست
مواد لازم:
  • دو سوم پیمانه الکل مالشی یا اتانول
  • یک‌سوم قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی (اختیاری)
  • یک‌ سوم پیمانه ژل آلوئه‌ورا
  • ۱۰ قطره اسانس دارچین یا درخت چای
  • آب مقطر یا نقره کلوئیدی که قدرت آنتی‌باکتریالی دارد(اختیاری)
  • اسانس‌های دیگر برای خوش‌بو شدن(اختیاری)
روش تهیه:
  • ابتداالکل مالشی(یک حلال حاوی ۷۰٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است) یا اتانول را با ژل آلوئه‌ورا و گلیسیرین گیاهی(اختیاری) را در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید.
  • اسانس دارچین، درخت چای و یا هر اسانس دلخواه دیگر را به محلول اضافه کنید.
  • این مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید؛ سپس آب مقطر یا نقره کلوئیدی را به‌میزان دل‌خواه اضافه کنید تا محلولتان رقیق شود.(در صورت دلخواه)
  • با استفاده از قیف کوچکی، محلول را به بطری اسپری یا هر‌گونه بطری پمپی اضافه کنید.
چند نکته:
  • اگر الکل اتانول پیدا نکردید، از الکل متانول استفاده نکنید؛ زیرا این دو گونه الکل را نمی‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد. متانول به‌شدت اشتعال‌زا و سمی است.
  • در تهیه محلول ضدعفونی کننده دست باید مراقب باشید، زیرا الکل اشتعال‌زا است.
  • اگر می‌خواهید قدرت الکل موجود در محلول کم نشود بهتر است ژل مرطو‌ب‌کننده آلوئه‌ورا یا گلیسیرین را از محلول حذف کنید.
  • از الکل طبی پیدا نکردید از الکل صنعتی استفاده نکنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *