طبی رنگی, لنز رنگی, مقاله

گم شدن لنز در چشم

گم شدن لنز در چشم
5/5 - (1 امتیاز)

لنز چشم بهترین انتخاب برای افرادی است که با مشکل تاری دید و یا آستیگماتیسم روبه‌رو هستند و نمی‌خواهند از عینک استفاده کنند؛ درواقع لنز چشم علاوه ‌بر اینکه در برطرف کردن مشکل بینایی تاثیر دارد، باعث زیبایی و اعتماد به نفس بیشتر، در افراد می‌شود؛ البته یکی از مشکلاتی که در استفاده از لنز چشم وجود دارد، گم شدن لنز در چشم است؛ به همین دلیل امروز تصمیم داریم موضوع « گم شدن لنز در چشم » را بررسی کنیم؛ پس مقاله امروز را از دست ندهید.
موضوعاتی که در این مقاله بررسی می‌شود:
• 0 تا 100 گم شدن لنز در چشم
• علت تکان خوردن لنز در چشم چیست؟
• اقدامات لازم پس از گم شدن لنز در چشم
• آیا گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟
• چگونه پشت و روی لنز را در زمان استفاده از آن تشخیص دهیم؟
• تشخیص لنز چپ و راست
• بررسی درمان درد ناشی از لنز چشم
• مشکلات جدی چشم در استفاده از لنز

علت تکان خوردن لنز در چشم چیست؟

همان‌طور که در ابتدا هم گفتیم، معمولا گم شدن لنز چشم یکی از مشکلاتی است که در استفاده از لنزهای طبی و رنگی ممکن است برایتان پیش بیاید؛ البته گفتنی است که این مسئله بیشتر برای افرادی که به تازگی از لنز استفاده می‌کنند، رخ می‌دهد؛ حال در این مقاله دلایل تکان خوردن لنز چشم را با شما بررسی می‌کنیم.

1- ناهماهنگی در اندازه لنز

اولین دلیل که باعث گم شدن لنز در چشم می‌شود، انتخاب لنز نامناسب است. اندازه لنز باید با اندازه انحنای چشم‌های شما هماهنگی داشته باشد؛ در غیر این صورت با مشکل گم شدن لنز در چشم روبه‌رو می‌شوید؛ پس اگر اندازه انحنای چشم و لنز با هم هم‌خوانی نداشته باشد، در همان ابتدایی که لنز را داخل چشم‌های خود قرار دادید، ممکن است با مشکل تاری دید و ناراحتی چشم روبه‌رو شوید؛ به همین دلیل قبل از خرید لنز حتما با چشم‌پزشک و یا اپتومتریست مشورت کنید تا شما را در انتخاب اندازه لنز چشم راهنمایی کنند.

2- برعکس بودن لنز چشم

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان استفاده از لنز باید به آن توجه کنید، این است که لنز را برعکس داخل چشم‌های خود قرار ندهید؛ چراکه پشت و رو بودن یا جهت اشتباه قراردادن لنز باعث تکان خوردن، جابه‌جایی و در نهایت گم شدن لنز چشم در پشت پلک‌ها می‌شود.

چگونه پشت و روی لنز را در زمان استفاده از آن تشخیص دهیم؟

1. اگر در زمان استفاده از لنز چشم ، دچار درد، سوزش‌های شدید و ناراحتی‌های چشمی شدید، لنز شما برعکس است؛
2. تاری دید یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند نشانه برعکس بودن لنز چشم باشد؛
3. زخم شدن پشت پلک‌ها هم به دلیل برعکس بودن لنز چشم رخ می‌دهد؛
4. لنز را با انگشت شست و اشاره خم کنید؛ اگر لنز چشم شبیه حروف v لاتین خم شد، لنز شما برعکس است.

تشخیص لنز چپ و راست

افرادی که از لنزهای طبی استفاده می‌کنند، باید چپ و راست لنز چشم را به درستی تشخیص دهند؛ چراکه نمره چشم چپ و راست ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد؛ اما در صورتی که فقط از لنزهای رنگی برای افزایش زیبایی استفاده می‌کنید، نیازی به تشخیص لنز چپ و راست ندارید؛ البته باز هم در این میان برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که لنز چپ و راست خود را تشخیص دهید؛ چراکه انحنای لنز پس از استفاده از آن شبیه انحنای چشمی می‌شود که در آن وجود داشته است.
پیشنهاد می‌کنیم زمانی که لنز موردنظرتان را خریداری می‌کنید، از فروشنده بخواهید که لنز چپ و راست را برای شما مشخص کند؛ سپس از یک جا لنزی که روی آن حروف R و L درج شده است برای نگهداری لنز استفاده کنید.

3- ضربه و فشار به چشم

و در نهایت سومین دلیل گم شدن لنز در چشم، ضربه و فشار است. لنز چشم خود را قبل از پاک کردن آرایش صورت از چشم‌های خود بیرون بیاورید؛ زیرا ممکن است در زمان پاک کردن آرایش چشم، به چشم‌های خود ضربه و یا فشار وارد کنید که باعث جابه‌جا شدن لنز می‌شود.

اقدامات لازم پس از گم شدن لنز در چشم

حفظ آرامش و خونسردی

ابتدا باید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید؛ چراکه گم شدن لنز در چشم مشکل جدی نیست و معمولا بیشتر افراد ممکن است با آن روبه‌رو شوند؛ هم‌چنین در چنین حالتی لنز در پشت پلک‌ها مخفی شده است؛ پس جای نگرانی وجود ندارد.

استفاده از اشک مصنوعی

سرم یا اشک مصنوعی باعث افزایش رطوبت چشم‌ها می‌شود که در بیرون آوردن لنز بسیار تاثیر دارد.
نکته مهم: از آب آشامیدنی برای رطوبت‌رسانی و خارج کردن لنز استفاده نکنید؛ چراکه ممکن است باعث به وجود آوردن عفونت‌‌های چشمی شود.

بلند کردن پلک‌ها

بیشتر افراد تصور می‌کنند که لنز چشم را در پلک پایینی پیدا می‌کنند؛ اما این تصور درست نیست! بلکه در پلک‌های بالایی فضای بیشتری برای گم شدن لنز وجود دارد.
برای این کار می‌توانید از چراغ قوه با نور کم استفاده کنید. وقتی لنز را در چشم خود پیدا کردید، آن را به آرامی با نوک انگشتان تمیز به سمت پایین بکشید و از چشم درآورید. به هیچ عنوان از ناخن برای بیرون آوردن لنز خود استفاده نکنید زیرا یا لنز پاره می‌شود یا قرنیه چشم شما آسیب می‌بیند.
اگر با انجام اقداماتی که گفتیم، هم‌چنان لنز را در چشمان خود پیدا نکردید، حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

آیا گم شدن لنز در چشم خطرناک است؟

اگر با این مشکل روبه‌رو شدید، باید هرچه سریع‌تر لنز را از چشم‌های خود بیرون بیاورید؛ چراکه اگر به آن توجه نکنید و زیاد در چشمتان بماند، می‌تواند محلی برای رشد باکتری و عفونت شود و مشکلات جدی را برای شما درست کند.

بررسی درمان دردهای ناشی گم شدن لنز در چشم

مواد حساسیت‌زا

درد ناشی از لنز چشم دلایل مختلفی دارد که معمولا مربوط به وجود مواد حساسیت‌زا است؛ توجه داشته باشید که اگر هرگونه گرد و غبار و آلودگی در زیر لنز قرار گیرد، باعث ناراحتی و سوزش چشم‌ها می‌شود؛ گفتنی است که حساسیت به مایع لنز از دیگر دلایلی است که باعث درد و سوزش چشم‌ها می‌شود.

زخم شدن قرنیه چشم

اگر جزء افرادی هستید که با مشکل ریزش اشک و حساسیت به نور روبه‌رو هستید؛ به احتمال زیاد قرنیه چشم شما دچار زخم و خراشیدگی شده است.
در این حالت پیشنهاد می‌کنیم قبل از قرار دادن لنز در چشم، ابتدا لنز را بر روی انگشتان دست خود قرار دهید و زوایای کناری لنز را بررسی کنید؛ اگر لنز برعکس باشد، زوایای داخلی آن شبیه به چتری برعکس دیده می‌شود.

نگهداری نامناسب لنز

شست و شوی مناسب لنز یکی از نکاتی است که باید به صورت درست آن را انجام دهید؛ درغیر این صورت با مشکلات مختلفی مثل سوزش و خارش چشم روبه‌رو می‌شوید؛ همچنین توجه کنید که لنز چشم خود را در کنار مواد آرایشی و بهداشتی قرار ندهید.

خشک شدن چشم‌ها

خشکی چشم‌ها جزء دلایلی است که درد و ناراحتی چشم را برای شما به وجود می‌آورد؛ پس برای جلوگیری از این مشکل نکات زیر را رعایت کنید:
1. اگر جزء افرادی هستید که از سیگار و قلیان استفاده می‌کنید، بهتر است همین حالا مصرف آن را ترک کنید؛ چراکه دود ناشی از سیگار و قلیان باعث خشکی شدید ناحیه چشم می‌شود؛
2. افرادی که مبتلا به خشکی چشم هستند، بهتر است از قطره اشک مصنوعی استفاده کنند؛
3. اگر در محیط‌های خشک قرار می‌گیرید، سعی کنید که هر چند لحظه یکبار چشم‌های خود را ببندید؛
4. عینک‌های آفتابی یکی از وسایل بسیار مهمی هستند که استفاده از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ چراکه تابش مستقیم نور آفتاب باعث خشک شدن چشم‌ها می‌شود؛
5. افرادی که بخش زیادی از زمان خود را از کامپیوتر و لپ‌تاپ استفاده می‌کنند، حتما لپ‌تاپ و یا کامپیوتر را باید پایین‌تر از سطح چشم‌‌های خود قرار دهند.

زیاده‌روی در استفاده از لنزهای رنگی و طبی

اگر عادت دارید که که همیشه از لنز استفاده ‌کنید، ممکن است با مشکلاتی مثل درد، سوزش و خارش چشم روبه‌رو شوید. توجه کنید که هنگام خواب لنز را از چشمان خود خارج کنید تا اکسیژن مناسب به چشمانتان برسد. هم‌چنین لنزها به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تولید می‌شوند که باید حواستان به این موضوع باشد که هر لنز را بنا به کارکرد خودش استفاده کنید.

تاریخ انقضای لنز چشم

قبل از استفاده از لنز چشم، تاریخ انقضای آن را نگاه کنید و در رابطه با مدت زمانی که می‌توانید از یک لنز استفاده کنید، حتما از پزشک خود سوال بپرسید؛ چراکه چشم هر فرد قادر به نگهداری لنز در مدت زمان خاصی است و این موضوع در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.
ناگفته نماند که اگر برای اولین بار است که از لنزهای رنگی و یا طبی استفاده می‌کنید، بهتر است بیشتر از 4 ساعت لنز را درون چشم خود نگهداری نکنید؛ البته در روزهای آینده می‌توانید مدت زمان بیشتری از لنز استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که در حالت کلی لنزهای سیلیکونی هیدروژلی، تنها 2 هفته قابل استفاده هستند.
مشکلات جدی چشم در استفاده از لنز
اگر با رعایت نکاتی که گفته شد، یکی از علائم زیر را داشتید، سریع به یک چشم‌پزشک مراجعه کنید تا از آسیب به چشمانتان جلوگیری شود:
1. عفونت چشم‌ها؛
2. بروز فلاش‌های نوری؛
3. تورم؛
4. ترشحات غیرطبیعی چشم‌ها؛

در این مقاله مهم‌ترین دلایل گم شدن لنز در چشم را بررسی کرده و راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل و آسیب رسیدن به چشم بیان شد. امیدواریم که از خواندن مقاله امروز لذت برده باشید و نظرات و پیشنهادات خود را با ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *