مقاله

آیا ویروس کرونا از مواد غذایی انتقال پیدا می‌کند؟

آیا کرونا از مواد غذایی انتقال پیدا می کند؟
Rate this post

آیا کرونا از مواد غذایی انتقال پیدا می‌کند؟

این روزها به علت شیوع کرونا و رعایت نکات بهداشتی توسط مردم ، استفاده از فست فود و رستوران ها به حداقل رسیده است، و مردم بر این باورند که امکان انتقال کرونا از طریق مواد غذایی وجود دارد، با ما همراه باشید تا در این مقاله بررسی کنیم که آیا این باور، باور درستی ست ؟

اگر اصول بهداشتی توسط پرسنل ، در تهیه و توزیع غذا رعایت نشود آلودگی جابجا می شود. غذاها را قبل از مصرف به خوبی گرم کنید.

ویروس کرونا معمولا باعث بیماری تنفسی می‌شود . این ویروس زیرمجموعه ویروس‌هایی از قبیل : سرماخوردگی و انفلانزا است . و اگر درمان نشوند تبدیل به بیماری‌های جدی مانند سندرم حاد تنفسی سارس و مرس. کووید ۱۹ یک نژاد جدید است که قبلا در انسان‌ها شناسایی نشده بود و اولین بار در ووهان  چین شناسایی شد.
علائم این بیماری :
  • شامل تب بالا (> ۳۸ ºC)
  • سرفه
  • کوتاهی تنفس
  • مشکلات تنفسی است.
علائم شدید عبارتند از :
  • ذات‌الریه
  • سندروم حاد تنفسی
  • نارسایی کلیه

هر چیزی که در معرض هوا قرار بگیرد امکان آلوده شدن به ویروس کرونا را دارد.

انتقال ویروس کرونا  از طریق فست فود

is-the-coronavirus-transmitted-through-food
به دلیل اینکه ویروس کرونا از قبل وجود نداشته نمی‌توان دقیق‌تر به مسئله انتقال از طریق مواد غذایی اشاره کرد اما تجربه بیماری های  سارس و مرس نشان می‌دهد که افراد از طریق غذا ، آلوده به ویروس نمی شوند. بنابراین بعید است که این ویروس از طریق غذا منتقل شود و هیچ مدرکی در مورد این اتفاق با  کرونا ویروس تا به امروز وجود ندارد. ویروس کرونا برای رشد به موجودات زنده نیاز دارد، تا بتواند تکثیر شود، بنابراین نمی‌تواند روی غذا بخصوص بعد از پخت تاثیری بگذارید، زیرا می‌دانیم که فرآیند گرمایی حداقل ۳۰ دقیقه با ۷۰ درجه سانتی گراد ویروس سارس را از بین می‌برد و چون این ویروس مقیاسی برای تشخیص روش درست برخورد با کرونا را به ما نشان می‌دهد ، می‌توان به این خبر استناد کرد. لازم به ذکر است، غذاهایی که در خانه پخنه می‌شوند نمی‌توانند برای ما ضرری به همراه داشته باشند ، اما به دلیل اینکه این ویروس بر روی سطح می‌ماند نمی‌توان به فست فود ها و یا رستوران ها اعتماد کرد، زیرا ما از بخش بسته بندی و خدمات پرسنل آگاه نیستیم. بهتر است تا فروکش کردن این بیماری از غذاهای خانگی استفاد کنیم و یا در صورت ضرورت تمام نکات استریل کردن مواد غذایی خارج از خانه را رعایت کنیم.

پیامی برای پرسنل محترم رستوران هادر مورد ویروس کرونا

is-the-coronavirus-transmitted-through-food
از تمامی کادر رستوران و فست فودها در صورت فعالیت تقاضا می‌شود با حفظ نکات ایمنی بیشتر برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدام کنند. رعایت نکات بهداشتی نظیر :
  • رعایت کامل بهداشت دست‌ها
  • استفاده از ماسک
  • استفاده از دستمال ودرهنگام سرفه یا عطسه کردن و شست و شو سریع
  • رعایت اصولی ایمنی مواد غذایی
  • پرهیز از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند : سرفه و عطسه دارند.
به نقل از باشگاه خبرنگاران : متخصصان تغذیه و متخصصان عفونی تاکید زیادی دارند تا افراد به هیچ عنوان خارج از منزل به مصرف مواد غذایی به خصوص فست فود نپردازند.

انتقال از طریق پروتئین

is-the-coronavirus-transmitted-through-food

ویروس کرونا از طریق گوشت منتقل نمی شود.

این روزها رعایت نکات بهداشتی ، خوراکی و … از واجبات است ، تحقیقات نشان می‌دهد که کرونا از طریق گوشت به بدن منتقل نمی‌شود ، اما مصرف پروتئین با الزاماتی نظیر: طبخ در درجه بالا و شست شوی کافی روبرو است.
به نقل از ٰٰمصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان : حیوانات در بدو ورود به کشور نیز دوره قرنطینه را می‌گذرانند و در صورت تایید سلامت، اقدامات بعدی انجام می‌شود. وی در ادامه گفت : در کنار ایمن‌سازی دام‌ها، توصیه‌های لازم به روستاییان و دامداران در خصوص بسیاری از بیماری‌ها انجام می‌شود و با توجه این شرایط کنونی، رعایت ضوابط بهداشتی را به روستاییان توصیه می‌کنیم. وی افزود : ویروس کرونا از طریق گوشت مطلقا قابل انتقال نیست.
لازم به ذکر است که مرغ و گوشت را به صورت بسته بندی شده تهیه و آن را در فروشگاه تکه تکه نکنید. در هنگام بسته بندی و قرار دادن در فریزر تمامی نکات بداشتی را رعایت کنید زیرا این ویروس کرونا در حالت منجمد بسیار پایدا می‌ماند، به طوری که در حدود دو سال در فریزر با دمای منفی ۲۰ درجه سانتی گراد زنده می مانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *