مقاله, طبی رنگی, لنز رنگی

بهترین و کامل‌ترین راهنمای انتخاب لنز (مناسب‌ترین لنز برای چشمان شما کدام لنز است؟)

Rate this post

آیا برای انتخاب لنز نیاز به مشاوره دارید؟ و نیاز به اطمینان خاطر برای خرید لنز دارید؟ استفاده از لنزهای رنگی در میان افراد بصورت اپیدمی درحال افزایش است و انتخاب لنز به یکی از مهمترین موضوعات تبدیل شده است چراکه با انتخاب رنگ لنز نامناسب هم زیبایی که میخواهید را به دست نیاورده‌اید و هم پولتان رفته است. در سال‌های اخیر استفاده از انواع لنزهای تماسی طرفداران زیادی پیدا کرده‌است.

 

در این مقاله با معرفی انواع لنزهای موجود و کاربرد‌های مختلف آن‌ها، کامل‌‌ترین راهنمای انتخاب لنز را در اختیار شما قرار خواهیم داد. لنزها ابتدا بیشتر برای مصارف پزشکی و از بین بردن مشکلات قرنیه و بینایی استفاده می‌شدند. اما امروزه علاوه بر مصارف پزشکی، جنبه زیبایی نیز دارند.

لنز تماسی

 

لنزهای تماسی از یک عدسی نازک پلاستیکی ساخته شده‌اند که روی قرنیه چشم قرار می‌گیرند. قرنیه چشم تنها عضوی از بدن است که اکسیژن مورد نیازش را مستقیما از هوای محیط دریافت می‌کند. همین امر باعث می‌شود تا در طراحی لنزهای تماسی این نکته که ساختار لنزها به گونه‌ای باشد که قابلیت عبور اکسیژن را داشته باشد، بسیار حائز اهمیت است.

 

لنزهای تماسی مصارف مختلفی دارند و ساخت آن‌ها، زندگی را برای افرادی که از مشکلات بینایی رنج می‌برند آسان‌تر کرده‌‌است.  یکی از مهم‌ترین موارد انتخاب لنز، شناخت انواع لنزهای موجود و شناسایی لنز مناسب برای هر فرد براساس نیاز او است. در ادامه به معرفی انواع لنز و موارد مصرف آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع لنز چشمی

 

به طور کلی لنزهای تماسی موجود در بازار به دو نوع لنز تماسی نرم و سخت تقسیم می‌شوند. لنزهای چشمی نرم و سخت از لحاظ ساختار و عملکرد با یکدیگر تفاوت‌‌هایی دارند. برای انتخاب لنز مناسب بهتر است با نحوه عملکرد این دو نوع لنز چشمی آشنایی بیشتری پیدا کنید.

انواع لنز چشمی

انواع لنز چشمی برای انتخاب لنز

لنزهای چشمی سخت

 

ماده تشکیل دهنده این نوع لنزها معمولا ترکیبی از پلاستیک، سیلیکون و پلیمرهای فلوئور است. این ترکیب با مواد سازنده نمونه‌های اولیه این لنزها متفاوت است و قابلیت عبور اکسیژن بیشتر را نسبت به نمونه‌های اولیه دارد. این لنزها بیشتر برای مصارف طبی و از بین بردن مشکلات بینایی مانند نامنظمی قرنیه و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

یکی از دلایلی که لنزهای سخت بیشتر برای عیوب انکساری استفاده می‌شوند این است که این نوع لنزها نسبت به لنزهای نرم سطح مقطع کوچک‌‌تری دارند و انعطاف کمتر آن‌ها باعث می‌شود تا لنز تغییر شکل ندهد و نامنظمی قرنیه را بهتر پوشش دهد.

همچنین این نوع لنزها نسبت به لنزهای نرم، احتمال عفونت کمتری را برای چشم ایجاد می‌کنند و برای چشم‌هایی با سابقه آلرژیک گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند. این نوع لنزها در انتخاب لنز طبی جایگاه ویژه‌ای دارند زیرا کاربرد آن‌ها در مصارف پزشکی بیشتر است.

 

لنزهای چشمی سخت

انواع انتخاب لنز های چشمی سخت

لنزهای چشمی نرم

 

این نوع لنزها معمولا از موادی مانند هیدروژل و سیلیکون هیدروژل ساخته می‌شوند. لنزهای نرم نسبت به لنزهای چشمی سخت طول عمر کمتری دارند. این نوع لنزها اکسیژن‌رسانی و راحتی بیشتری نسبت به لنزهای سخت دارند و برای افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شوند.

 

اگر بخواهیم یک راهنمای انتخاب لنز رنگی ارائه دهیم، لنزهای چشمی نرم یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب هستند. زیرا این نوع لنزها به دلیل راحتی بیشتری که نسبت به لنزهای سخت دارند این امکان را برای شما ایجاد می‌کنند تا در طول روز بدون بروز هیچ مشکلی آن‌ها را استفاده کنید و چشمانتان خستگی کمتری احساس کنند.

 

انتخاب لنز های چشمی نرم

انواع انتخاب لنز های چشمی نرم

انواع لنز براساس دوره مصرف

 

همان‌طور که گفته شد امروزه استفاده از لنز به جای عینک بسیار پرطرفدار شده‌است زیرا راحتی بیشتری را برای بیماران به ارمغان می‌آورد و در زیبایی چهره افراد نیز نقش به‌سزایی ایفا می‌کند.

 

به طور کلی لنزهایی که دارای تاریخ مصرف مشخصی هستند، در دسته لنزهای نرم قرار می‌گیرند. معمولا این نوع لنزها هم برای مصارف طبی استفاده می‌شوند و هم نوع رنگی آن‌ها برای زیبایی و تغییر رنگ چشم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. آشنایی با این دسته از لنزها بهترین راهنمای انتخاب لنز است زیرا هم لنزهای طبی و هم رنگی را شامل می‌شوند.

 

انواع لنز براساس دوره مصرف

انواع لنز براساس دوره مصرف

لنزهای روزانه

 

این نوع لنزها یک‌ بار مصرف هستند و بعد ازخروج از چشمانتان باید دور ریخته شوند. توجه داشته باشید استفاده مجدد از لنزهای یک‌بار مصرف بسیار پرخطر است و ممکن است چشم را دچار عفونت کند. این نوع لنزها برای مصارف طبی مانند درمان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم مورد استفاده قرار می‌گیرند اما به دلیل این‌که مقرون‌به‌صرفه نیستند، بسیاری از افراد استفاده از لنزهای فصلی یا سالیانه را به این نوع لنزها ترجیح می‌دهند.

 

لنزهای روزانه

لنزهای روزانه

لنزهای فصلی

 

این نوع لنزها معمولا تاریخ مصرف سه ماهه دارند و در صورت پایان تاریخ مصرفشان بهتر است از استفاده آن‌ها خودداری کنید. لنزهای فصلی نسبت به لنزهای روزانه مقرون به صرفه‌تر هستند و اگر از هیدروژل ساخته شده باشند، اکسیژن بیشتری را به سطح قرنیه چشم منتقل می‌کنند.

 

همین امر باعث می‌شود تا برخی از انواع لنزهای فصلی را بتوان برای چند روز متوالی در چشم قرار داد و هنگام خواب نیز نیازی به خارج کردن آن‌ها از چشم نیست. لنزهای فصلی معمولا برای افرادی که می‌خواهند مدت طولانی از لنز چشم استفاده کنند، گزینه بهتری نسبت به لنزهای روزانه به حساب می‌آید. لنزهای فصلی به دلیل پرطرفدار بودن، جزو پرفروش‌ترین‌های لیست انتخاب لنز هستند.

 

لنزهای فصلی

انتخاب لنز های فصلی

لنزهای سالانه

 

اگر در انتخاب لنز به دنبال لنزی با قیمت مقرون به صرفه می‌گردید بهتر است بدانید لنزهای یکی از بهترین لنزها محسوب می‌شوند. لنزهای سالانه برای افرادی که نیاز به استفاده مداوم به لنز دارند از دو گزینه قبلی بسیار کاربردی‌تر است.این نوع لنزها نسبت به لنزهای تماسی و فصلی مقاومت بیشتری در برابر پارگی دارند. اما نحوه نگهداری آن‌ها بسیار مهم است تا دچار آسیب و آلودگی نشوند.

 

انواع لنز بر اساس عملکرد

 

یکی دیگر از اساسی‌ترین مواردی که باید در انتخاب لنز به آن پرداخته شود، بررسی انواع لنز براساس عملکرد و کاربرد آن‌ها است. همان‌طور که قبل‌تر هم اشاره کردیم امروزه کاربرد لنزها تنها به موارد پزشکی ختم نمی‌شود و جنبه زیبایی نیز به خود گرفته‌است. در ادامه به کاربردهای مختلف لنزهای تماسی موجود در بازار خواهیم پرداخت.

 

انتخاب-لنز

لنزهای طبی

 

از زمانی که لنزها برای رفع عیوب بینایی ساخته شدند و بعدها جای خود را به عینک‌ها دادند، طرفداران این عدسی‌های پلاستیکی بیشتر و بیشتر شده‌است. لنزهای طبی براساس نوع عارضه چشمی بیمار به دو دسته لنزهای طبی سخت و نرم تقسیم می‌شوند.

 

یکی از مواردی که در انتخاب لنز باید در نظر گرفته شود، کاربرد متفاوت هریک از این لنزها در مشکلات بینایی مختلف است. معمولا پزشکان برای بیمارانی که از مشکلات نزدیک‌بینی یا دوربینی رنج می‌برند لنزهای طبی نرم را توصیه می‌کنند. همچنین لنزهای طبی سخت بیشتر برای بیمارانی کاربرد دارد که به آستیگماتیسم شدید (نمره آستیگماتیسم بین ۱.۲۵ تا ۲) یا نامنظمی قرنیه مبتلا باشند.

راهنمای انتخاب لنز طبی

 

در این مقاله توضیح کوتاهی درباره لنزطبی و کاربردهای آن داده شده‌است. برای داشتن یک  انتخاب لنز مناسب برای لنزطبی که بتواند دقیق‌تر شما را در انتخاب لنز طبی راهنمایی کند، می‌توانید به مقاله راهنمای انتخاب لنز طبی مراجعه کنید.

 

راهنمای انتخاب لنز طبی

راهنمای انتخاب لنز طبی

لنزهای رنگی

 

در سال‌های اخیر لنز در حوزه زیبایی نیز طرفداران زیادی پیدا کرده‌است. برخی از این لنزها بدون شماره و با رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. لنزهای رنگی معمولا برای افرادی که قصد دارند با تغییر رنگ چشم‌هایشان زیباتر به نظر برسند، مناسب هستند.

 

اما این نکته را فراموش نکنید که استفاده مکرر از این نوع لنزها ممکن است آسیب‌هایی را به چشم شما وارد کند یا برخی از لنزهای رنگی غیراستاندارد ممکن است چشم شما را دچار خشکی یا عفونت کنند. پس بهتر است در استفاده و انتخاب این نوع لنزها محتاط باشید.

راهنمای انتخاب لنز رنگی

 

پرطرفدار بودن این نوع لنزها باعث شده که دنیای لنزهای رنگی روزبه‌روز گسترده‌تر و متنوع‌تر از گذشته شود و انتخاب یک لنز مناسب از بین این طیف گسترده کار آسانی نیست. برای آشنایی بیشتر با این نوع لنزها و انتخابی سنجیده‌تر می‌توانید به راهنمای انتخاب لنز رنگی مراجعه کنید.

 

انتخاب-مناسب-ترین-لنز

لنزهای رنگی طبی

 

بسیاری از افرادی که مشکلات بینایی دارند و لنزهای طبی را جایگزین عینک کردند، ترجیح می‌دهند تا با یک تیر دو نشان بزنند و از لنزی استفاده کنند که هم مشکلات بینایی آن‌ها را از بین می‌برد و هم جنبه زیبایی دارد. این نوع لنزها بسته به شماره چشم شما و رنگ دلخواهتان طراحی می‌شوند.

 

لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب لنز رنگی طبی به آن اشاره شود، این است که خرید این نوع لنزها با تجویز پزشک است. زیرا استفاده از لنز طبی رنگی برای برخی از مشکلات بینایی هرگز توصیه نمی‌شود.

راهنمای خرید لنز رنگی طبی

 

اگر قصد خرید این نوع لنزها را دارید، کارتان سخت‌تر است زیرا لنزهای رنگی طبی در راهنمای انتخاب لنز جزو آن دسته از لنزهایی هستند که دو دسته متفاوت را در خود جای می‌دهند و برای انتخاب آن‌ها باید حوصله بیشتری به خرج دهید. ما در راهنمای خرید لنز رنگی طبی پاسخ بسیاری از سوالات شما را در اختیارتان قراردادیم.

 

راهنمای-انتخاب-بهترین-لنز

 

برای خرید یک لنز مناسب که بتواند پاسخگوی انتظارات شما باشد، بهتر است تمامی جوانب را در نظر بگیرید زیرا این کالا مستقیما با چشم‌های شما در تماس است و هرگونه مغایرت با نیاز شما ممکن است آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر سلامت شما وارد کند. ارائه مواردی که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد، به‌عنوان یک راهنمای انتخاب لنز مناسب می‌تواند شما را در انتخابی سنجیده‌تر یاری کند. بیشتر بدانید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *