مقاله

خنده چه تاثیراتی در ما دارد؟

خنده چه تاثیراتی در ما دارد
Rate this post

خنده چه تاثیراتی در ما دارد؟

خنده می‌تواند جادوگری کند. شواهد علمی موجود بر این پایه‌ است که خنده تاثیرات مثبتی بر روان و جسم دارد. دفع استرس از طریق خنده یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت استرس است.

خندیدن دارو و غذای ارزانی و در دسترسی ست که میتوانید آن را تهیه کنید. یک فیلم یا برنامه طنز می‌تواند روح خنده را در شما جاری کند.  مطالعه‌ی یک کتاب یا روزنامه طنز نیز به همین صورت. خنده دو نوع اثر کوتاه مدت و دراز مدت دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

خنده چه تاثیراتی در ما دارد

خنده چه تاثیراتی در ما دارد

تاثیرات آنی خنده 

یک خنده‌ی جانانه و عمیق می‌تواند یکسری تاثیرات آنی مثبتی داشته باشد. به غیر ایجاد حس خوب ذهنی، می‌تواند باعث تغییرات مثبتی نیز در بدن بشود.

۱_  ایجاد حس برانگیختگی 

خنده باعث جذب بیشتر اکسیژن در خون می‌شود. اندام‌هایی مثل قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌ها از آن بهره‌ی مثبت می‌‌برند.همچنین خنده،  باعث افزایش ترشح هورمون اندورفین، توسط مغز می‌شود. این هورمون بعنوان تسکین دهنده‌ی درد و آرام‌بخش طبیعی بدن است.

۲_ کاهش استرس

خنده‌ی همراه با قهقهه، در ابتدا باعث بالا رفتن واکنش‌های استرسی و سپس متوقف کردن آن‌ها می‌شود. این عمل باعث  بالارفتن و سپس پایین آمدن ضربان قلب و فشار خون میگردد. نتیجه: یک حس خوب آرامش در بدن.

۳_نقش خنده در کم کردن تنش ها

خنده بر جریان خون تاثیر مثبت گذاشته و اثرمثبت آن بر روی ماهیچه‌ها آشکار می‌شود که نوعی حس آرمیدگی است‌ و نیز کاهش عوارض استرس.

تاثیرات بلند مدت خنده

خنده‌های عمیق شما،  نه تنها در همان موقع مفیددند، بلکه می‌توانند تاثیرات دراز مدت و عمیقی بربدن داشته باشند. در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

۱_ نقش خنده در بهبود سیستم ایمنی بدن

خندیدن باعث کاهش افکار منفی می‌شود. افکار منفی وقتی به طور دائم وجود داشته باشند تغییرات شیمیایی مضری در بدن ایجاد می‌کنند. به بیانی دیگر شیمی‌ بدن را به هم می‌ریزند.

این مسئله باعث آزاد شدن هورمون‌های استرس در بدن شده و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. حالا در مقابل افکار منفی، افکار مثبت قرار دارند که می‌توانند این روند را معکوس کنند.

افکار مثبت می‌توانند باعث آزاد شدن نوروپپتیدها شده که نقش بسزایی در مقابله با استرس و بیماریهای جدی  دارند.

۲_ نقش خنده در کاهش درد

خنده‌های شما هر چه بیشتر باشند،‌ می‌تواند میزان درد را در بدن کاهش دهند. همانطور که گفتیم خنده باعث تولید آرام‌بخش طبیعی در بدن می‌شود.

۳_ نقش خنده در ایجاد حس رضایت در شخص

خنده می‌تواند به انسان کمک کند که از عهده ‌ی شرایط سخت برآید. حتی می‌تواند در برخورد با افراد سخت نیز به شما کمک کند. خنده راهی برای برقراری ارتباط بهتر با سایرین است. همه‌ی اینها، حس رضایت درونی شما را افزایش می‌دهد.

۴_ نقش خنده در بهبود روحیه

بسیاری از مردم، حداقل یکبار افسردگی را در عمرشان تجربه کرده اند. گاهی نیز به دلیل دچار شدن به یک بیماری مزمن افسرده شده‌اند. خنده می‌تواند افسردگی و اضطراب را کاهش داده و به شما احساس شادی ببخشد.

سعی کنید حس شوخ‌طبعی را در خود پرورش دهید

آیا بابت اینکه حس شوخ طبعی کمرنگ یا کاملا بی رنگی دارید ناراحتید؟ نگران نباشید. شوخ طبعی می‌تواند یادگرفتنی باشد. گسترش و بازیابی حس شوخ طبعی، بسیار آسان‌تر از آن چیزی‌ست که فکر می‌کنید.

_  چشم‌انداز شما باید پر از چیزهای طنز باشد

با چیزهای ساده‌ای مثل عکس یا کتابهای کمیک یا کارتهای تبریک می‌توانید شروع کنید. هر چیزی که در شما ایجاد لبخند کند را جلوی دیدگان خود قرار دهید. چه در خانه چه محل کار، چشم شما بایستی به این چیزهای طنز بیفتد.

از دیدن فیلمهای طنز و و مطالعه‌ی  کتابهای خنده‌دار، دست برندارید.  امروزه به راحتی از طریق اینترنت می‌توانید مطالب طنز را پیدا کنید. سعی کنید به گروه‌های طنز بپیوندید.

_ بخندید تا دنیا به روی شما بخندد

به  هر موقعیتی که دارید بخندید. به سادگی خواهید دید که استرس‌ها کمرنگ می‌شوند.  ممکن است برای شروع،  کار سختی به نظر آید اما شما به تمرین ادامه دهید. تاثیر مثبتش را بر روی بدن خواهید دید.

یوگاهی خنده را نیز فراموش نکنید. در کلاس‌های یوگای خنده، مردم به صورت دسته جمعی می‌خندند. در ابتدا لازم است زور بزنید تا بخندید اما خنده واگیر دار است و پس از مدتی متوجه می‌شوید که همینطوری یهویی دارید می‌خندید.

_ به اشتراک گذاری مطالب خنده دار

سعی کنید با دوستانی بیشتر وقت بگذرانید که شما را به خنده می‌‌اندازند. شما نیز این لطف را در حق خود بکنید و مطالب خنده‌دار را با دیگران به اشتراک بگذارید. به اشتراک گذاری خنده، میزان آن را بالاتر می‌برد.

_ گردآوری جوک‌ها

سعی کنید با مراجعه به کتابخانه ‌یا کتابفروشی‌ها، جوک‌های جدیدی به لیست قبلی خود اضافه کنید تا هر از گاهی آنها را برای دیگران بازگو کنید.

_ دقت داشته باشید که چه چیزهایی خنده ندارند

به ارزش‌های دیگران نخندید. برخی از طنزها، مناسب نیستند. خودتان می‌توانید بهترین قاضی باشید تا جک‌های نامناسب را تشخیص دهید.

خنده بهترین دارو ست

امتحان کنید ببینید بعد از این کارهای ساده، حال‌وهوای روحی و جسمی‌‌تان بهتر نمی‌شود؟ گوشه‌های لب‌هایتان را به قصد لبخند زدن بالا بیاورید. بگذارید ماهیچه‌های صورتتان حالت لبخند به خود بگیرند. لبخند بزنید.

شاید اولش حس کنید کمی‌ سخت است اما اینکار را انجام دهید. وقتی اولین لبخندتان را زدید، کمی‌ مکث کنید ببینید چه حسی دارید. آیا حس نمی‌کنید که ماهیچه‌هایتان کمی‌ رها شده است؟ اینجا سرآغاز شفاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *