مقاله, طبی رنگی, لنز رنگی, محلول ها

طرز تهیه مایع لنز

ظرف محلول لنز خانگی (مایع لنز)
4.7/5 - (3 امتیاز)

طرز تهیه مایع لنز

روش صحیح نگهداری و استفاده از لنز

طرز تهیه مایع لنز، لنزها موجودات حساسی هستند و اگر از آنها خوب مراقبت نکنیم، حتی می‌توانند خطرناک هم باشند. رعایت اصول نگهداری و بهداشت لنزهای چشمی آنقدری مهم هست که پیش از گرفتن تصمیم درباره استفاده از آنها -چه طبی و چه زیبایی- باید به نحوه نگهداری و بهداشت آن فکر کنیم و خودمان را آماده این مراسم بهداشتی برای لنزهایمان کنیم. در این مقاله چند نکته مهم را درباره رعایت بهداشت لنزها مرور می‌کنیم و روش تهیه یک مایع لنز مناسب را برای مواقع ضروری آموزش می‌دهیم. بسیار زیاد می‌شنویم که لنز را باید در یخچال نگهداری کنیم. اما این هیچ پشتوانه علمی ندارد. چون محیط یخچال لزوماً عاری از میکروب نیست و حتی سرد شدن بیش از حد لنز و مایع لنز درست نیست. اما روش‌های صحیح و توصیه شده توسط کارشناسان این حوزه و پزشکان برای تمیز نگهداشتن و استفاده بهداشتی از لنز طبی یا لنز رنگی همان چیزی ست که باید پیش از تصمیم برای خرید لنزها خوب درباره‌اش بخوانید و ما اینجا به همین دلیل سعی کرده‌ایم یک متن جامع از روش صحیح استفاده از لنز را ارائه کنیم: • دست‌های خود را با صابون ملایم و ترجیحاً غیرعطری بشویید. بهتر است بگذارید دست‌ها خود به خود خشک شوند یا با یک دستمال یا حوله‌ غیرپرزی، خشک کنید. • پس از شستن دست‌ها به هیچ عنوان از کرم و لوسیون پوستی و هیچ ماده دیگری روی دست‌ها استفاده نکنید. هر ماده‌ای می‌تواند به لنزها بچسبد و علاوه بر تاری دید، محیط مناسبی برای رشد میکروب‌ها و عفونت‌زایی ایجاد می‌کند. • حالا که دست‌هایتان راشسته‌اید، نوبت شستشوی لنز در محلول ویژه آن است. شما هم می‌توانید این محلول یا مایع لنز را بخرید و هم می‌توانید طبق دستوری که پایین‌تر برایتان تهیه کرده‌ایم خودتان در خانه آن را بسازید. • برای شستن لنزها آن‌ها را یکی یکی روی کف دستتان که پیش‌تر حسابی شسته‌اید، بگذارید. سپس مقداری مایع لنز یا سرم شستشو روی آن بریزید. با انگشتان دست دیگر روی سطح لنز را مالش دهید تا چربی‌ها و پروتئین‌های چشم از روی آن پاک شوند. سپس دوباره لنز را با محلول آبکشی کنید. آرامش و لطافت را هنگام شستشوی لنزتان از یاد نبرید. چون لنزها به راحتی ممکن است پاره شوند یا آسیب ببینند. • بهتر است ناخن‌هایتان کوتاه باشند یا اگر ناخن بلند دارید با دقت بیشتری لنزها را شستشو دهید. • وقتی تصمیم می‌گیرید از لنز استفاده کنید، باید تنبلی را کنار بگذارید. هرچقدر هم از اهمیت نظافت و بهداشت لنزها بگوییم، کم است. کوچک‌ترین بی‌توجهی لنز را تبدیل به موجودی خطرناک و عفونت‌زا می‌کند. پس یادتان باشد که همیشه و همیشه از محلول لنز تازه برای نگهداری و شست‌وشوی لنز استفاده کنید. به این معنا که هیچ وقت لنز را در محلولی که قبلاً یک بار استفاده شده، نگذارید. • لنزها تاریخ مصرف دارند. پیش از خرید به تاریخ آنها توجه کنید و مقید باشید که حتی یک روز پس از اتمام تاریخ مصرفش از آنها استفاده نکنید. مثلاً اگر لنز شما تاریخ شش ماهه دارد، پس از پایان یافتن این دوره ‌شش ماهه با خیال راحت بیندازیدش دور و یک جفت لنز نو تهیه کنید. • تاکید می‌کنیم که هیچ وقت لنز تماسی خود را با آب شیر یا همان آب لوله‌کشی نشویید و در آن نگذارید. این آب، حاوی موادی است که هم برای بافت لنز و هم برای سلامت چشم مضر هستند. این مواد ممکن است روی سطح لنز، رسوب کنند یا میکروارگانیسم‌ها به همراه لنز، وارد چشم شوند و آن وقت امکان تبدیل چشم به محیط رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کند و متاسفانه عواقب بعضاً جبران ناپذیری دارد. • جالنزی خود را حداقل هر سه ماه یک بار عوض کنید.
روش صحیح نگهداری و استفاده از لنز، طرز تهیه مایع لنز

روش صحیح نگهداری و استفاده از لنز، طرز تهیه مایع لنز

 

مایع لنز چیست؟

مایع لنز، برای نگهداری و شستشوی لنزهاست و طبیعتاً در شرایط ویژه آزمایشگاهی و با ترکیبات شیمیایی قوی برای از بین بردن رسوبات، باکتری‌ها و پروتئین‌های چشمی و هم‌چنین برای نرم و لطیف نگه داشتن لنزها تولید می‌شود. برندهای مختلف مایع لنز، فرمول‌های مختلف و ویژگی‌های متفاوتی دارند. اما یکی از اشتراکات همه آن‌ها به کار بردن ماده‌ای به نام «اسید بوریک» در فرمول‌شان است. حالا در بازار، انواع محلول‌های مختلف برای لنزها وجود دارد. مثلاً برخی برای چشم‌های حساس بیشتر به‌درد می‌خورد، بعضی ضد حساسیت است و خیلی‌ها هم برای ایجاد برتری و تمایز با رقبا از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌کنند. توصیه ما این است که از یک مایع لنز چندمنظوره استفاده کنید که بتواند کارکردی حداکثری برایتان داشته باشد. البته خب حتماً می‌دانید که این برندهای مختلف در قیمت هم تفاوت‌هایی باهم دارند. با وجود تمام این محلول‌ها یا مایع لنز، شما می‌توانید از سرم نمکی هم برای شستشو و نگهداری موقتی لنزهایتان استفاده کنید. همان کاری که به‌خاطرش اینجا هستید.

نکات مهم طرز تهیه مایع لنز و محلول شستشو

اگر برای تهیه مایع لنز خانگی در حال جستجو در اینترنت بودید و به اینجا رسیدید، درست آمده‌اید. پس اول به این چند نکته مهم توجه داشته باشید: یک. بپذیرید که با توجه به توضیح بالا، شما هرچقدر هم بگردید نمی‌توانید فرمول تهیه مایع لنز استاندارد را پیدا کنید! دو. کاری که می‌توانید بکنید این است که یک محلول نمکی درست کنید که برای شست‌وشوی موقتی و در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. سه. این محلول برای آب‌کشی سطح لنز استفاده می‌شود و در مواقع ضروری که دسترسی به مایع لنز ندارید، موقتاً مورد خوبی برای نگهداری لنز است. وقتی مایع لنزتان تمام شده و بلافاصله نمی‌توانید یکی دیگر بخرید و در عین‌حال می‌دانید که نمی‌توان از آب معمولی هم استفاده کرد، بهترین کار همین است که دستور ساخت یک مایع لنز خانگی را از بر باشید. شاید به‌کارتان بیاید.
نکات مهم تهیه مایع لنز و محلول شستشو

نکات مهم تهیه مایع لنز و محلول شستشو

تفاوت سرم نمکی بامایع لنز

تا اینجا فهمیدیم که مایع لنز ترکیبات پیچیده‌ای دارد و در شرایط ویژه آزمایشگاهی ساخته می‌شود. سرم نمکی اما همانطور که از نامش پیداست، محلول آب و نمکی است که PH تنظیم شده‌ای دارد. سرم‌های شستشو می‌توانند برای شستشو، پیش از گذاشتن لنز در چشم استفاده شوند و بهتر است لنزها زمان طولانی در این محلول قرار نگیرند؛ مگر در مواقع اضطراری و برای دو الی سه ساعت. به یاد داشته باشید که به لحاظ ویژگی ضدعفونی کردن، مایع لنز استاندارد، بسیار قوی‌تر و کارآمدتر از سرم‌ها هستند، چرا که اصولاً به همین منظور تولید می‌شوند. اما سرم نمکی می‌تواند گزینه مناسبی برای شستشوی نهایی لنز باشد. بنابراین حواستان باشد که هیچ‌گاه به طور کامل نمی‌توان سرم نمکی را جایگزین مایع لنز کرد.
طرز تهیه مایع لنز، تفاوت سرم نمکی بامایع لنز

طرز تهیه مایع لنز، تفاوت سرم نمکی بامایع لنز

چطور در خانه مایع لنز درست کنیم؟

مواد لازم:

• چهار پیمانه آب جوشیده (حداقل باید ۲۰ دقیقه بجوشد) • دو قاشق چای‌خوری نمک غیر یددار (نمک غیر یددار از برندهای مختلف در بازار موجود است) • جالنزی یا ظرفی تمیز با درِ محکم

طرز تهیه مایع لنز :

• میزان آب مصرفی پیشنهادی ما چهار پیمانه است. اما اگر به میزان کمتری از این محلول نیاز دارید، همه نسبت‌ها را نصف کنید تا بتوانید به میزان دلخواه از مایع لنز را بسازید. • اول آب را در یک ظرف کاملاً تمیز و عاری از جرم بجوشانید. بهتر است 20 دقیقه و بیشتر بجوشد تا حسابی استریلیزه شود. • بعد از آن آب جوشیده شده را کنار بگذارید تا زمانی که خنک شود. حواستان باشد ظرف را جایی نگذارید که امکان ریختن گرد و خاک و آلودگی در آن وجود داشته باشد. ‌ یک ظرف با دری محکم انتخاب کنید که کاملاً تمیز باشد. آن را در قابلمه‌ای دیگر بجوشانید تا میکروب‌ها از بین رفته و ضدعفونی شود. این ظرف برای نگهداری مایع لنز شما استفاده می‌شود. • پس از آن آب جوشیده و خنک شده را داخل این ظرف بریزید. • نمک غیر یددار را اضافه کنید و هم بزنید. • توجه کنید که حتماً قاشقی که برای هم‌زدن محلول استفاده می‌کنید، باید به همراه ظرف ویژه نگهداری محلول در آب به مدت 20 دقیقه جوشیده شود. • به هیچ عنوان از نمک دریا یا نمک‌های طعم‌دار استفاده نکنید. توصیه مهم: این محلول در نهایت تا ۲۴ ساعت قابل استفاده است. پس از این مدت، باکتری‌ها شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. سرمی که تهیه کرده‌اید را در یخچال نگهداری کنید. محیط سرد، اجازه رشد باکتری را به این راحتی‌ها نمی‌دهد. یادتان باشد که همه این دستورهای تهیه مایع لنز خانگی برای شرایط ضروری است. چراکه توصیه پزشکان و متخصصان همواره استفاده از مایع لنز استاندارد است. سوالی که پیش می‌آید این است که چه کنیم تا احتمال قرارگیری در شرایط ضروری تا حد ممکن کاهش یابد؟ اگر به افرادی که سال‌هاست از لنز استفاده می‌کنند، نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اولویت آن‌ها قبل از رفتن به هرجایی، لنزهایشان است. بنابراین اگر تازه رفته‌اید سراغ لنز چشمی، بیایید با هم مرور کنیم که افراد باتجربه‌تر در این زمینه چه می‌کنند و شما هم الگوبرداری کنید: • یک ظرف کوچک که همیشه تمیز نگهش می‌دارید، انتخاب کنید و در آن مقداری مایع لنز بریزید. این ظرف را قبل از عزیمت از منزل در کیف خود بگذارید. • کار دیگری که می‌توانید بکنید و بیشتر هم توصیه شده این است که جالنزی یدکی داشته باشید، پر از مایع لنز استاندارد که همیشه در کیفتان و همراهتان باشد. • گاهی که مجبور می‌شوید زمان طولانی‌تری بیرون از منزل باشید و لنز، بیشتر از زمان توصیه شده نرمال داخل چشمانتان مانده، از قطره اشک مصنوعی یا قطره مرطوب‌کننده استفاده کنید تا لنزها مرطوب شوند. برای این منظور یک قطره اشک مصنوعی هم در پکیج مراقبتی خود درون کیفتان باشد و هر ماه آن را عوض کرده و یک جدیدش را بخرید. • باید یک بار دیگر توصیه اکید کنیم که هیچ‌گاه و هیچ‌گاه از آب معمولی برای شستشو یا نگهداری از لنزها استفاده نکنید. خلاصه اینکه، در این مقاله سعی کردیم دانش شما را درباره لنزها، روش‌های استفاده و نگهداری از آن‌ها، شستشوی لنزها، تفاوت‌های مایع لنز و سرم نمکی و هم‌چنین طرز تهیه مایع لنز خانگی برای شستشوی لنز را افزایش دهیم. چشم‌هایتان عضو حساس بدن شماست و با انتخاب لنز ممکن است زیباتر شوید یا از شر عینک خلاص شوید، اما به خاطر بسپارید که اولویت شما از این پس ابتدا تمیزی و بهداشت لنزهاست و بعد از آن بقیه زندگی!
ظرف محلول لنز خانگی

طرز تهیه مایع لنز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *