لنز رنگی, طبی رنگی, مقاله

لنز سخت چیست ؟

لنز سخت تماسی
5/5 - (1 امتیاز)

لنز سخت چیست ؟

لنز سخت چیست و تفاوت آن با لنز نرم

لنز سخت چیست و تفاوت آن با لنز نرم، افراد زیادی هستند که مشکلات بینایی دارند و تلاش می‌کنند تا با استفاده انواع لنز آن را برطرف کنند و خوشبختانه استفاده از آن‌ها مشکلات را تا حد بسیار زیاد یا به طور کامل برطرف می‌کند. مانند هر محصول دیگر، انواع مختلفی وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای استفاده باید ابتدا به یک پزشک مراجعه کنید و او با معاینه چشم شما و بررسی همه فاکتورها، نوع مناسب شما را تجویز می‌کند. دو نوع رایج لنز سخت و نرم توسط پزشکان تجویز می‌شود که نوع سخت با تغییراتی که در این چند سال از نظر ساخت داشته محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل برای استفاده از لنز سخت راهنمایی کنیم تا پیش از استفاده با مزایا و معایب آن‌ها آشنا شوید. هم‌چنین تلاش شده تا مقایسه منصفانه‌ای با نوع نرم داشته باشیم و توضیح دهیم که برای هر مشکل استفاده از کدام بهتر است. اگر شما هم می‌خواهید همه چیز را راجع به آن‌ها بدانید حتماً تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
لنز سخت چیست و تفاوت آن با لنز نرم

لنز سخت چیست و تفاوت آن با لنز نرم

تعریف و آشنایی

همان‌طور که گفته شد دو نوع لنز سخت و نرم وجود دارد که هرکدام برای حل یک مشکل استفاده می‌شود. معمولاً وقتی که مشکلات چشم چندان شدید نباشد از نوع نرم استفاده می‌شود که یا با چند مرحله استفاده مشکل حل می‌شود یا باید همیشه از آن‌ها استفاده کرد. این محصول همان‌طور که از اسم آن مشخص است نرم است و به‌راحتی قابل خم شدن یا تا شدن است و انواع بسیار زیادی از آن وجود دارد. نوع سخت، از مواد محکم‌تری ساخته می‌شود به همین دلیل قابلیت خم یا تا شدن ندارد و به‌طورکلی دو نوع از آن وجود دارد. نوع اول PMMA است که استفاده از آن‌ها امروزه چندان رایج نیست. اولین استفاده از آن به زمان‌های قدیم برمی‌گردد که برخی مشکلات با نوع نرم قابل‌حل شدن نبود به همین دلیل این محصولات روانه بازار شدند. مشکلی که وجود داشت PMMA بر خلاف نوع نرم توانایی عبور گاز (جریان هوا) از خود را نداشت و به همین دلیل چشم توانایی تنفس پیدا نمی‌کرد. مشکل دیگر این بود که این محصولات سنگین بودند و تحمل آن‌ها سخت بود و برای آنکه چشم به آن‌ها عادت کند زمان زیادی لازم بود. با پیشرفت علم نوع دیگر از لنز سخت با بازار عرضه شد که آن را با نام RGP یا نفوذپذیر به گاز می‌شناسند. این محصولات به این دلیل که توانایی عبور دادن جریان هوا را داشتند و تا حد زیادی سبک و قابل‌تحمل شدند به‌سرعت مورد استقبال قرار گرفتند. امروزه نام RGP تقریبا معادل با لنز سخت شناخته می‌شود و افراد زیادی طبق دستور پزشک از آن‌ها استفاده می کنند.  
لنز سخت چیست و تفاوت آن با لنز نرم

لنز سخت چیست و تفاوت آن با لنز نرم

چرا باید از لنز سخت استفاده کرد؟

در درجه اول توجه کنید که برخی از مشکلات چشمی با لنز نرم برطرف نمی‌شوند و برای حل مشکل باید به سراغ مدل سخت رفت. البته برخی مشکلات با هر دو نوع حل می‌شود اما استفاده از لنز سخت به دلیل عملکرد بهتر و عمر بیشتر محصول، نتیجه بهتری دارد. برای مثال افرادی که قوز قرنیه دارند بهتر است از لنز سخت استفاده کنند. دیگر مشکلات رایج که با لنز سخت قابل‌حل هستند عبارتند از: • آستیگمات نامنظم و بالا که به‌راحتی با نوع نرم حل نمی‌شود. • آستیگمات قرنیه (البته برای استفاده باید نظر پزشک را جویا شد) • پیرچشمی • بی‌نظمی دید (یعنی دید در جهت‌های خاص دچار مشکل می‌شود) البته مشکلات بالا تنها موارد استفاده از لنز سخت نیست و با نظر پزشک می‌توان آن‌ها را حتی به‌جای نوع نرم و برای انواع مشکلات استفاده کرد. هم‌چنین به دلیل مزیت‌هایی که وجود دارد افراد زیادی تمایل به استفاده از آن دارند. برخی از این مزیت‌ها عبارتند از: • دوام بیشتر نسبت به نمونه‌های دیگر • به دلیل اندازه بزرگ‌تری دارند راحت‌تر می‌توانید آن ها را تمیز کنید • میزان عفونت چشم با استفاده از آن‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند البته معایبی هم وجود دارد که باید حتماً آن‌ها را بدانید. مورد اول این است که چشم زمان بیشتری برای عادت کردن نیاز دارد و این با توجه ‌به اندازه بزرگ‌تر طبیعی است. مورد دوم احتمال جابه‌جا شدن درون چشم است که البته مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد و می‌توانید بعد از خارج کردن از چشم دوباره از آن استفاده کنید. اگر جابه‌جایی زیاد است سعی نکنید آن را روی سطح چشم جابه‌جا کنید اما اگر با کمی تکان مشکل حل می‌شود مانعی وجود ندارد.

نحوه نگهداری و استفاده از لنز سخت

نگهداری لنز سخت به‌مراتب مهم‌تر از نوع نرم است و باید حتماً تمامی مواردی که توضیح داده می‌شود را رعایت کنید. اول از هر چیز، قبل از استفاده، چشم خود را به کمک قطره مخصوص ضدعفونی کنید؛ البته خود لنز هم باید با مایع مخصوص ضدعفونی شود. مورد دوم این است که لنز سخت حتماً باید درون ظرف مخصوص و شناور در مایع نگهدارنده باشد زیرا خشک‌شدن می‌تواند باعث خراب‌شدن و کاهش عمر محصول شود. در برخی شرایط نیاز به شست‌وشو است و این کار با ضدعفونی‌کردن و نگهداری تفاوت دارد. زمانی که قصد ضدعفونی‌کردن دارید، مواد پروتئینی و چربی‌هایی که در چشم وجود دارد و گرد و غبارهای احتمالی را از سطح لنز جدا می‌کنید. زمانی که شست‌وشو می‌دهد، این مواد به طور کامل از سطح شست‌وشو داده می‌شوند و چیزی باقی نمی‌ماند. زمانی که لنز سخت را درون مایع نگهدارنده قرار می‌دهید، هدف این است که خشک نشود تا بتوان دوباره از آن استفاده کرد. برخی محلول‌ها یک، دو یا هر سه خاصیت بالا را دارند و این زمان تهیه باید در نظر داشته باشید. زمان تهیه محلول حتماً به نوع لنز سخت توجه کنید زیرا برخی از محلول‌ها با آن‌ها سازگاری ندارند و این را باید از فروشنده محلول بپرسید. بعد از استفاده هم باید مجدد چشم و لنز را تمیز و ضدعفونی کنید و مدت زمانی به چشم خود استراحت دهید. برای استفاده دقت کنید که ابتدا روزی یک ساعت آن را درون چشم قرار دهید. سپس زمان را روزی دو ساعت کنید و باگذشت زمان ساعت استفاده را بیشتر کنید تا چشم توانایی تطبیق با آن را داشته باشد.

نکات تکمیلی برای استفاده از لنز سخت

دقت داشته باشید که زمان خواب از لنز سخت استفاده نکنید؛ زیرا خطرناک است و ممکن است باعث پارگی در چشم شما شود. هم‌چنین هنگام حمام کردن یا در استخر نیز باید آن‌ها از چشم خود خارج کنید و این موضوع بسیار مهم است. علاوه بر فشار آب که خطرناک است، املاح موجود در آب شرایط را برای رشد باکتری آماده می‌کند و باعث عفونت یا حساسیت‌های شدید می‌شود.

بهترین مارک لنز سخت

دقت کنید که تهیه لنز سخت تنها با دستور پزشک امکان‌پذیر است و هرگز از فروشنده‌هایی که این کار را بدون نسخه انجام می‌دهند، خرید نکنید. دقت داشته باشید که مرکز باید معتبر باشد زیرا این موضوع مستقیماً با چشمان شما درگیر است و باید آن را جدی گرفت. هم‌چنین محلول هم که قبلاً درباره آن توضیح داده شد باید همین مشخصات را داشته باشد یعنی هم از مراکز معتبر تهیه شده باشد و هم دارای بسته‌بندی مناسب و نشان‌دهنده برند سازنده آن باشد. در ادامه برندهای معروف برای ساخت انواع لنز به شما معرفی شده است و می‌توان آن‌ها در میان قابل‌اعتمادترین شرکت‌ها در این زمینه دانست. دقت کنید که اگر یک برند در این لیست نبود به این معنی نیست که بی‌کیفیت است زیرا نمی توان در اینجا تمامی شرکت‌های موجود را نام برد. قبل از تهیه می‌توانید از پزشک خود نظر بخواهید تا شما را راهنمایی کند.

برند ایراپتیکس یا Air Optix

برند ایراپتیکس یا Air Optix یکی از باکیفیت ترین و قابل اعتمادترین مارک‌های لنز سخت یا نمونه‌های دیگر در بازار است که امتحان خود را به خوبی پس داده است. این محصول توسط شرکت آمریکایی Ciba vison تولید شده و از نظر اکسیژن‌رسانی و عدم جذب آلودگی نمره بسیار بالایی دارد. ساخت این محصول از مواد باکیفیت است و هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید.
لنز طبی آستیگمات ایراپتیکس AIR OPTIX

لنز طبی آستیگمات ایراپتیکس AIR OPTIX

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *