مقاله, طبی رنگی, لنز رنگی

4 راز در نگهداری از لنز

لنز تماسی
5/5 - (1 امتیاز)

نگهداری از لنز

چگونه از لنز چشمی نگهداری کنیم؟

نگهداری از لنز، این روزها بسیاری از افرادی که چشمان‌شان ضعیف است و دوست ندارند از عینک استفاده کنند، لنزهای طبی را جایگزین عینک می‌کنند.

همچنین استفاده از لنزهای رنگی برای زیبایی بیش‌تر و شرکت در مراسم‌ها و مهمانی‌ها بسیار رایج است.

از لنز طبی استفاده می‌کنید یا لنز رنگی در هر صورت باید شیوه درست استفاده و نگهداری از آن را بدانید.
چشم عضو بسیار حساسی است و نباید اجازه دهید آسیبی به آن وارد شود.

اگر از لنز خود درست استفاده و نگهداری نکنید هم لنزها زود خراب می‌شوند هم این که سلامتی چشمان‌تان در معرض خطر قرار می‌گیرد و ممکن است دچار مشکلاتی مثل عفونت چشم شوید.

در این مطلب مهم‌ترین نکات در رابطه با نگهداری و مراقبت از لنزهای چشمی را با شما در میان می‌گذاریم.

 

پیامدهای عدم نگهداری صحیح از لنز

به طور کل استفاده و نگهداری نادرست از لنز پیامدهای زیر را دارد:

• آلوده شدن لنز
• احساس سنگینی و ناراحتی هنگام استفاده از لنزهای چشمی
• احساس درد، سوزش و قرمزی چشم موقع گذاشتن و برداشتن لنز
• عفونت کردن و ایجاد خراش در چشم
• کاهش طول عمر لنزها و زود خراب شدن آن‌ها

 

خرید لنز پک فانتزی

 

مشورت با پزشک پیش از خرید لنز

 

اگر می‌خواهید سلامت چشمان‌تان حفظ شود و لنز خوب و باکیفیتی خریداری کنید، قبل از خرید لنزهای چشمی، چه طبی و چه رنگی، حتما با پزشک مشورت کنید. چشم‌پزشک می‌تواند نوع لنز و برند مناسب را به شما معرفی کند.
هم‌چنین با معاینه، میزان انحنای لنزی که باید بخرید مشخص می‌شود تا بتوانید متناسب با چشم خود بهترین لنز را بخرید. در ضمن حتما با پزشک خود درباره روش‌های صحیح نگهداری از لنزهای چشمی مشورت کنید تا نکات ضروری را به شما بگوید.

 

مراحل گذاشتن لنز در چشم

برای این که هم لنزهای چشمی سالم بمانند و هم مشکلی برای سلامتی و بینایی چشمان‌تان پیش نیاید، باید قبل از هر چیز نحوه صحیح ِ گذاشتن لنز در چشم را بلد باشید.

مرحله اول :

قبل از این که لنز را از محفظه مخصوصش بردارید و بیرون بیاورید باید دست‌های خود را به‌خوبی با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید. لنز به هیچ عنوان نباید با دست‌های آلوده در تماس باشد. برای شستن دست‌ها از صابون‌های معمولی استفاده کنید. صابون‌های معطر و چرب انتخاب خوبی نخواهد بود. بعد از

شست‌وشو، دست‌ها را با حوله کاغذی یا دستمال بدون پرز خشک کنید. ذرات ریز و پرزها نباید وارد لنز شوند و به آن بچسبند.

مرحله دوم :

لنزها را از محفظه دربیاورید و پیش از گذاشتن لنزها در چشم حتما آن‌ها را با محلول لنز تمیز کنید. به این منظور یک لنز را کف دست خود بگذارید و مقداری مایع لنز روی آن بریزید. با انگشت اشاره دست دیگر به آرامی روی سطح لنز را مالش دهید تا آلودگی‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌های چشم از روی آن پاک شوند و رسوبی نماند. بعد دوباره لنز را با محلول آبکشی کنید. یادتان باشد که همیشه و هر دفعه از محلول تازه برای نگهداری و شست‌وشوی لنز استفاده کنید.

مرحله سوم :

برای گذاشتن لنز در چشم، آن را به آرامی روی نوک انگشت اشاره خود قرار دهید. حالتی که لنز روی انگشت‌تان است باید به شکل U ( با لبه‌های بالا) باشد.

مرحله چهارم :

همان‌طور که گفتیم لنز را روی انگشت خود (انگشت اشاره یا وسط) بگذارید و روی دستی که تسلط بیش‌تری دارید این کار را انجام دهید.

جلوی آینه بایستید و پلک پایینی چشم خود را بکشید تا لنز راحت‌تر روی چشم قرار بگیرد.

به سمت بالا نگاه کنید تا بتوانید لنز را روی چشم‌تان بگذارید؛ سپس پلک‌ها را به آرامی ببندید و به طور دایره‌ای چشم‌ها را بچرخانید.

برای لحظه‌ای چشم‌تان را ببندید تا لنز به درستی و به آسانی روی چشم شما قرار بگیرد.

 

شیوه تمیز کردن لنزهای چشمی

پاکیزه نگه داشتن لنزهای چشمی اهمیت بسیاری دارد. با این کار از بروز مشکلات چشمی و آسیب رسیدن به سلامت چشمان‌تان جلوگیری می‌کنید. در ضمن طول عمر لنزها افزایش می‌یابد و زود خراب نمی‌شود. هم زمانی که می‌خواهید لنز را داخل چشم بگذارید و هم زمانی که لنز را از چشم بیرون می‌آورید باید آن را تمیز کنید. برای تمیز کردن لنز مراحل زیر را طی کنید:
پ برای تمیز کردن لنز ابتدا دستان خود را کاملا بشویید تا ضدعفونی شوند. همان‌طور که گفتیم باید از صابون‌های معمولی استفاده کنید. بعد از آن با حوله کاغذی و بدون پرز دست‌ها را خشک کنید تا پرز و ذره ریزی به لنز نچسبد.
• لنز را روی کف دست خود بگذارید و روی هر دو طرف آن مقداری (حدود سه الی چهار قطره) مایع شست‌وشوی لنز بریزید. حدود چند ثانیه به آرامی آن را تمیز کنید و دوباره با محلول آبکشی کنید.
• اگر می‌خواهید همان موقع از لنز استفاده کنید که هیچ؛ اما اگر مثلا شب است و می‌خواهید لنز تمیزشده را درون محفظه‌اش بگذارید باید هم محفظه تمیز باشد و هم با محلول تازه پر شده باشد.
نکته ۱:
هر بار از مایع لنز برای نگهداری و شست‌وشوی لنز استفاده کنید. تا حد امکان اصلا لنز را درون محلولی که یک بار لنز را در آن شسته‌اید یا نگهداری کرده‌اید قرار ندهید. آلودگی‌های موجود در مایع به لنز می‌چسبند و چشمان‌تان را اذیت می‌کنند.
نکته ۲:
به خاطر میکروارگانیزم‌های ریز موجود در آب بسیاری از پزشکان می‌گویند که بهتر است محفظه یا همان قاب لنز را هم با محلول‌های شوینده و ضدعفونی‌کننده مخصوص بشویید. اما اگر می‌خواهید با آب بشویید حتما با آب داغ این کار را انجام دهید و سپس قاب را با دستمال بدون پرز کاملا خشک کنید.
• در نهایت هم برای استفاده مجدد از لنز پیش از استفاده همان‌طور که آموزش دادیم آن را بشویید. چون اگر آلودگی‌ها و ذرات ریز به لنزهای چشمی چسبیده باشد و آن‌ها را در چشم بگذارید، چشم آسیب می‌بیند و دیدتان هم تار می‌شود.
بایدهای استفاده و نگهداری از لنز
در این بخش دوباره بایدها و نبایدهای استفاده و نگهداری از لنز را مرور می‌کنیم.
• برای استفاده از لنز طبی حتما به چشم‌پزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم را انجام دهد. هرگز سرخود اقدام به خرید لنز نکنید. برای خرید لنز رنگی هم از پزشک مشورت بگیرید.
• اگر در اثر استفاده از لنز مشکلی برای چشمان‌تان پیش آمد، مثلا چشم قرمز شد یا دیدتان ضعیف‌تر شد، لنز را از چشم خود دربیاورید و به چشم‌پزشک‌تان مراجعه کنید.
• همیشه بعد از هر بار برداشتن لنز و قبل از هر بار گذاشتن لنز در چشم، آن‌ها را تمیز و ضدعفونی کنید.
ر اگر ناخن‌های بلندی دارید هنگام گذاشتن و همچنین بیرون آوردن لنز مراقب باشید که لنز پاره نشود یا چشمان‌تان خراش برندارد.
• همیشه از محلول و مایع لنز تازه استفاده کنید. محلول‌ها و مایع‌های لنز هم تاریخ انقضا دارند. دقت کنید که از محلول و مایع لنز تاریخ‌گذشته استفاده نکنید.
• قبل از شنا و دوش گرفتن باید لنز را از چشمان خود خارج کنید. تماس مداوم آب حمام یا آب کلردار استخر با لنز، احتمال عفونت چشم را افزایش می‌دهد.
• لنزها را قبل از خواب از چشم‌تان دربیاورید؛ زیرا داشتن لنز موقع خواب باعث می‌شود اکسیژن به چشمان‌تان نرسد.

نبایدهای استفاده و نگهداری از لنز

• به هیچ وجه لنز را با هیچ آبی، چه آب آشامیدنی چه آب معدنی و تصفیه‌شده، نشویید و حتما از مایع لنز استفاده کنید.
• لنز را درون آب نگه ندارید و فقط در محلول مخصوصش بگذارید.
• هرگز برای شست‌وشو و ضدعفونی کردن لنز از آب نمک استفاده نکنید.
ی لنز را درون یخچال نگذارید. این که عده‌ای می‌گویند گذاشتن لنز در یخچال باعث کشتن میکروب‌ها می‌شود صحیح نیست و پشتوانه علمی ندارد. لنز را در دمای اتاق و دور از نور خورشید نگهداری کنید.• محلول لنز را به طور مستقیم و به عنوان روان‌کننده داخل چشم خود نریزید.
• از لنزهای چشمی که بسته‌بندی آن‌ها باز یا خراب است استفاده نکنید و حتما از جای معتبری لنز را بخرید.
• لنزها را فقط برای مدت زمانی که پزشک‌تان تجویز کرده استفاده کنید. مثلا اگر زمان تجویزشده سه ماه است، بیش‌تر از سه ماه از لنز استفاده نکنید و برای

جایگزین کردن لنز جدید پیش چشم‌پزشک بروید.

• زمانی که لنز داخل چشم است آرایش نکنید. قبل از این که لنز را بگذارید آرایش کنید تا ذرات ریز مواد آرایشی داخل چشم‌تان نرود و آلوده نشود. برای پاک کردن آرایش هم حواستان باشد اول لنز را بیرون بیاورید، بعد آرایش‌تان را پاک کنید.
• هرگز از لنز فرد دیگری استفاده نکنید و لنز خود را به دیگران ندهید؛ هیچ تمیزکننده و محلولی استفاده از لنز دیگران را مجاز نمی‌کند.
سخن پایانی
در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات در رابطه با استفاده صحیح و نگهداری از لنز را با شما در میان بگذاریم. دقت کنید که اگر نکات گفته‌شده را به خوبی رعایت نکنید ممکن است به بیماری‌های چشمی مانند عفونت چشم مبتلا شوید. در ضمن از محلول مناسب برای شستشو و نگهداری از لنز استفاده کنید تا هم لنزها آسیب نبینند و هم آلودگی‌های روی لنز با استفاده از محلول مناسب و باکیفیت از بین برود و چشم‌تان سلامت بماند.
این را هم بگوییم که افرادی که به آلرژی دارند یا چشمان‌شان در برابر بیماری‌های چشمی مانند عفونت، قرمزی، خارش و… مقاومت کم‌تری دارد یا کسانی که به مدت طولانی در محیط‌های آلوده هستند، ممکن است در استفاده از لنز دچار مشکل شوند. با چشم‌پزشک خود مشورت کنید، شاید استفاده از لنز را برای شما مناسب نداند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *