دسته‌بندی نشده

شایع ترین بیماری های چشمی در کودکان چیست؟

Rate this post

بیماری های چشمی که معمولا در کودکان دیده می شود عبارتند از:

تنبلی چشم:

تنبلی چشم زمانی اتفاق می افتد که مغز و یک چشم کودک شما به درستی با هم کار نمی کنند و مغز به نفع چشم دیگر است که بهتر می بیند. آنها بینایی را در چشم غیرمطلوب کاهش خواهند داد. این شایع ترین علت اختلال بینایی در کودکان است.

استرابیسم :

استرابیسم عدم هماهنگی بین چشم‌های کودک است که باعث می‌شود چشم‌ها از هم عبور کنند یا بیرون بزنند. چشمان کودک شما به طور همزمان روی یک تصویر متمرکز نمی شود. این می تواند باعث کاهش دید سه بعدی شود و/یا مغز ممکن است یک چشم را بر چشم دیگر ترجیح دهد، که می تواند باعث از دست دادن بینایی در چشم غیرمطلوب شود.

چشم صورتی :

ورم ملتحمه، همچنین به عنوان چشم صورتی شناخته می شود، التهاب بافت شفافی است که سطح داخلی پلک و پوشش خارجی چشم شما را می پوشاند. این بافت ملتحمه نامیده می شود. این به مرطوب نگه داشتن پلک و کره چشم شما کمک می کند. چشم صورتی می تواند بسیار مسری باشد، به خصوص در بین کودکان. اگرچه به بینایی آسیب نمی رساند، اما باعث خارش، قرمزی، تاری، پارگی و ترشح می شود.

شرایط انکساری چشم چیست؟

عیوب انکساری چشم باعث می شود که شما با تمرکز مشکل داشته باشید. نور هنگام عبور از قرنیه و عدسی شما به طور نامناسب خم می شود. این عیوب انکساری شایع ترین مشکلات چشمی است. عیوب انکساری شامل نزدیک بینی ،دوربینی و تحریف دید در تمام فواصل (آستیگماتیسم) است. این بیماری های چشمی را می توان با عینک، لنز تماسی یا جراحی اصلاح کرد.

پیرچشمی چیست؟


پیرچشمی ناتوانی در تمرکز بر یک محدوده بینایی است. اغلب با دور بینی اشتباه گرفته می شود، اما شرایط یکسان نیستند. پیرچشمی یک کاهش طبیعی انعطاف پذیری عدسی است که با افزایش سن ایجاد می شود. دوربینی یک شکل چشم کوتاه غیر طبیعی است که باعث می شود نور پس از ورود به چشم به اشتباه خم شود. پیرچشمی با لنزهای طبی اصلاح می شود.

شناورهای چشمی چیست؟

شناورهای چشم توده ها یا رسوباتی هستند که در مایع زجاجیه چشم شما (ماده شفاف و ژله مانند در وسط چشم) شناور می شوند. شناورها به صورت لکه ها یا لکه هایی ظاهر می شوند که در میدان دید شما شناور می شوند. آنها معمولاً بی ضرر هستند، اما اگر به طور ناگهانی ظاهر شوند و با علائم دیگری مانند فلاش نور یا از دست دادن نسبی دید جانبی همراه شوند، می توانند نشانه ای از یک بیماری جدی تر چشمی مانند جدا شدن شبکیه باشند.

خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم زمانی اتفاق می افتد که غدد اشکی شما نتوانند به اندازه کافی اشک تولید کنند یا اشک با کیفیت پایین تولید کنند و نتوانند به اندازه کافی سطح چشم شما را مرطوب کنند. درمان‌ها شامل اشک مصنوعی یا مجرای اشک برای جلوگیری از تخلیه اشک است.

اشک چشم چیست؟

اشک چشم زمانی اتفاق می افتد که چشمان شما بیش از آن چیزی که قابل تخلیه باشد، اشک تولید می کند. این می تواند از حساسیت به عناصر آب و هوایی مانند باد، خورشید و تغییرات دما یا عفونت چشم یا مسدود شدن مجرای اشک باشد.

آیا بیماری های چشمی ارثی هستند؟

بله، عوامل ژنتیکی می‌توانند در بسیاری از انواع بیماری‌های چشمی نقش داشته باشند که برخی از آنها از علل اصلی نابینایی در نوزادان، کودکان و بزرگسالان هستند. بیش از 60 درصد موارد نابینایی در بین نوزادان ناشی از بیماری های چشمی ارثی است، از جمله:

  • آب مروارید مادرزادی

    گلوکوم مادرزادی

    دژنراسیون شبکیه

    آتروفی بینایی

    ناهنجاری های چشمی

همچنین شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد استرابیسم (انحراف چشم) یک پیوند ژنتیکی دارد. سابقه خانوادگی در حدود یک سوم موارد دیده می شود. در بزرگسالان، گلوکوم و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن به نظر می رسد که اغلب از موارد ارثی باشد. محققان در شناسایی ژن‌های ایجاد کننده رتینیت پیگمانتوزا، یک بیماری تحلیل‌برنده شبکیه که باعث شب کوری و کاهش تدریجی بینایی می‌شود، پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. اخیراً، ژن درمانی برای درمان نوعی از رتینیت پیگمانتوزا که در اوایل دوران کودکی شروع می شود، استفاده شده است.

چه مشکلات رایج بینایی ارثی است؟

اکنون محققان شواهدی در دست دارند که نشان می دهد برخی از شایع ترین مشکلات بینایی در بین کودکان و بزرگسالان به طور ژنتیکی تعیین می شود. این مشکلات چشمی عبارتند از:

استرابیسم (چشم متقابل).
عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم.
دژنراسیون شبکیه.
گلوکوم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *