مقاله, طبی رنگی, لنز رنگی

بیماری های شایع چشم و مشکلات بینایی

بیماری های شایع چشم
Rate this post

صدها بیماری مختلف چشمی و مشکلات بینایی وجود دارد. برخی درمان ندارند، اما بسیاری دیگر قابل درمان هستند. شما می توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم و مراجعه منظم به متخصص چشم و هر زمان که بینایی شما تغییر کرد به سلامت چشم خود کمک کنید.

بیماری ها و بیماری های چشم چقدر شایع هستند؟

بیماری های چشمی به عوامل مختلفی مثل سن ، نیاز به مراقبت های چشمی و ژنتیک است.خبر خوب این است که برای شروع مراقبت از سلامت چشم‌هایتان هیچ وقت دیر نیست. قرار ملاقات های منظم برای سلامت چشم و معاینه چشم می تواند به تشخیص زودهنگام منجر شود. این کلید برای اصلاح یا کند کردن بیشتر بیماری های چشمی است. اگر مشکل بینایی شما بیش از چند روز طول کشید یا بدتر شد، همیشه به متخصص چشم خود مراجعه کنید.

بیماری های شایع چشم و مشکلات بینایی

چهار بیماری شایع چشمی که منجر به از دست دادن بینایی یا نابینایی می شود عبارتند از:

آب مروارید
رتینوپاتی مرتبط با دیابت
گلوکوم
دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن
با این حال، صدها بیماری و اختلال چشمی مختلف وجود دارد.

دژنراسیون ماکولا چیست؟


دژنراسیون ماکولا (که به آن دژنراسیون ماکولا وابسته به سن یا AMD نیز گفته می شود) یک بیماری چشمی است که بینایی مرکزی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. به ماکولا آسیب می رساند، که ناحیه مرکزی شبکیه چشم است که به شما امکان می دهد جزئیات دقیق را ببینید. این عامل اصلی از دست دادن بینایی در افراد بالای 60 سال است.

دژنراسیون ماکولا می تواند مرطوب یا خشک باشد. AMD مرطوب زمانی اتفاق می افتد که رگ های خونی غیرطبیعی در زیر ماکولا رشد می کنند و خون و مایع نشت می کنند. این به ماکولا آسیب می رساند و منجر به از دست دادن بینایی مرکزی می شود. AMD خشک منجر به نازک شدن ماکولا می شود که در طول زمان دید مرکزی شما را تار می کند. AMD خشک شایع تر از فرم مرطوب است و 70 تا 90 درصد موارد را تشکیل می دهد.

علائم AMD، که معمولاً تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده است، متوجه نمی شوند، عبارتند از:

تاری دید مرکزی
نقاط سیاه یا تیره در قسمت مرکزی میدان دید شما
ظاهر موج دار یا منحنی تا خطوط مستقیم

درمان AMD :

اگرچه هیچ درمانی وجود ندارد، درمان می تواند پیشرفت بیماری را کاهش دهد یا از کاهش شدید بینایی جلوگیری کند. پیشرفت های اخیر در درمان AMD مرطوب با استفاده از تزریق داخل چشمی داروهای ضد VEGF صورت گرفته است.

بیماری های شایع چشم

آب مروارید چیست؟


آب مروارید کدر شدن عدسی چشم شما است. این عدسی کدر می تواند در یک یا هر دو چشم ایجاد شود. آب مروارید عامل اصلی نابینایی در جهان است. در ایالات متحده، آب مروارید علت اصلی کاهش دید قابل برگشت است. آب مروارید می تواند در هر سنی رخ دهد و حتی در بدو تولد نیز وجود داشته باشد، اما در افراد بالای 50 سال شایع تر است.

علائم آب مروارید عبارتند از:

ابری/تاری دید
در شب به اطراف چراغ ها خیره شوید
مشکل دید در شب
حساسیت به نور روشن
نیاز به نور روشن برای خواندن
تغییر در نحوه مشاهده رنگ
تغییرات مکرر در نسخه عینک شما

درمان آب مروارید :

جراحی برای برداشتن و جایگزینی عدسی کدر با یک لنز مصنوعی بسیار موفقیت‌آمیز است و بیش از 90 درصد افراد پس از برداشتن آب مروارید بهتر می‌بینند.

بیماری های شایع چشم

گلوکوم چیست؟


گلوکوم یک بیماری چشمی است که در نتیجه فشار بیش از حد طبیعی مایع در چشم ایجاد می شود. فشار به عصب بینایی شما آسیب می رساند، که بر نحوه انتقال اطلاعات بصری به مغز شما تأثیر می گذارد. گلوکوم تشخیص داده نشده و درمان نشده می تواند منجر به از دست دادن بینایی و کوری در یک یا هر دو چشم شود. گلوکوم اغلب در خانواده ها دیده می شود.

دو نوع اصلی گلوکوم وجود دارد. گلوکوم با زاویه باز به آرامی در طول زمان ایجاد می شود و ممکن است تا زمانی که بیماری بسیار طولانی نشده است، متوجه تغییر بینایی نشوید. گلوکوم با زاویه بسته ممکن است به طور ناگهانی رخ دهد. دردناک است و باعث از دست دادن بینایی خیلی سریع می شود.

علائم عبارتند از:

درد یا فشار چشم
سردرد
چشم های قرمز
هاله های رنگین کمانی در اطراف چراغ ها
کم دید، تاری دید، دید تونلی، نقاط کور
تهوع و استفراغ

درمان گلوکوم :

درمان‌ها بر کاهش فشار چشم تمرکز دارند و شامل قطره‌های چشمی تجویزی، لیزر درمانی و جراحی می‌شوند.

بیماری های شایع چشم

جداشدگی شبکیه چیست؟


جداشدگی شبکیه جدا شدن یا جدا شدن شبکیه از بافت های زیرین آن است که آن را در داخل چشم شما نگه می دارد. این یک بیماری جدی چشمی است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به نابینایی شود.

بسته به شدت جداشدگی ممکن است علائمی داشته باشید یا نداشته باشید. علائم عبارتند از:

دیدن جرقه های نور
دیدن نقاط تاریک یا خطوط موخوره که در بینایی شما حرکت می کنند
تیره شدن/پوشاندن بخشی از دید شما یا دید جانبی شما

درمان :

درمان‌ها شامل لیزر درمانی یا روش‌های جراحی مختلف برای بستن یا بستن پارگی شبکیه و اتصال مجدد شبکیه است.


رتینوپاتی مرتبط با دیابت یکی از عوارض شایع دیابت است. این یکی از علل اصلی نابینایی در بزرگسالان در ایالات متحده است.

رتینوپاتی مرتبط با دیابت یک بیماری است که در آن آسیب مداوم به عروق خونی در شبکیه به دلیل سطوح بالای قند (گلوکز) در خون شما کنترل نشده است. شبکیه شما بافت حساس به نور در چشم شما است که برای دید واضح مورد نیاز است. اکثر افراد مبتلا به رتینوپاتی مرتبط با دیابت تا زمانی که بیماری شدید نشود، هیچ تغییری در بینایی نشان نمی دهند. در برخی دیگر، علائم می آیند و می روند.

علائم عبارتند از:

تاری یا تحریف دید.
کوررنگی جدید یا محو شدن رنگ ها.
دید در شب ضعیف
نقاط تیره یا رگه های کوچک در بینایی شما.
مشکل در خواندن یا دیدن اشیاء دور.

درمان :

درمان ها شامل تزریق نوع خاصی از دارو و جراحی است که به ترمیم یا کوچک شدن رگ های خونی در شبکیه می پردازد.

بیماری های شایع چشم

برای حفظ سلامت هر چه بیشتر چشمانم چه کنم؟

حتی اگر هیچ تغییر قابل توجهی در بینایی خود نداشته باشید، در فواصل منظم برنامه ریزی شده به متخصص چشم خود مراجعه کنید. برخی از بیماری های چشمی علائم هشدار دهنده اولیه ندارند. از متخصص چشم خود بپرسید که چند وقت یکبار باید ویزیت شوید.

عوامل خطر بیماری های چشمی خود را بشناسید. برخی از آنها شامل سن، سابقه خانوادگی بیماری های چشمی، پیشینه قومی شما یا داشتن سایر بیماری ها مانند فشار خون بالا یا دیابت است.

انتخاب سبک زندگی سالم. حفظ سلامت بدن تا حد امکان خطر ابتلا به بیماری های چشمی یا مشکلات بینایی را کاهش می دهد. حفظ وزن مناسب، خوردن غذاهای سالم، ورزش حداقل 30 دقیقه در روز در بیشتر روزهای هفته و ترک سیگار نمونه هایی از انتخاب های سالم هستند.

از چشمان خود محافظت کنید حتی در روزهای ابری از عینک آفتابی استفاده کنید تا از چشمان خود در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت کنید. هنگام ورزش یا هنگام کار در پروژه های خانگی یا صنعتی از عینک محافظ مناسب استفاده کنید. دستورالعمل های مربوط به پوشیدن و تمیز کردن مخاطبین را دنبال کنید. از خستگی طولانی مدت چشم کامپیوتر و تلفن خودداری کنید. به چشمان خود استراحت دهید و هر 20 دقیقه یک دقیقه بر روی اجسام دور تمرکز کنید.

داشتن دید خوب به شما کمک می کند تا با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کنید. برخی از مشکلات بینایی را می توان به راحتی اصلاح کرد. برخی را نمی توان درمان کرد. با این حال، در صورت تشخیص زودهنگام و درمان، می توان بسیاری از بیماری های چشمی را اصلاح کرد یا روند بیماری را کاهش داد تا کاهش بینایی شما کاهش یابد. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، به متخصص چشم خود مراجعه کنید. حتی اگر تغییرات قابل توجهی در بینایی خود نداشته باشید، مهم است که به طور منظم معاینه چشم را برنامه ریزی کنید. برخی از مشکلات بینایی علائم هشدار دهنده اولیه ندارند. متخصص چشم شما می‌تواند آزمایش‌های مورد نیاز را انجام دهد و عینک، دارو تجویز کند یا جراحی را برای کاهش یا کاهش از دست دادن بینایی انجام دهد و به شما کمک کند بهترین حالت خود را ببینید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *