دسته‌بندی نشده

لنز تماسی سیلیکون هیدروژل یا لنز تماسی هیدروژل

لنز های تماسی سیلیکون هیدروژل
Rate this post

لنزهای تماسی هیدروژل سیلیکون به دلیل مواد مورد استفاده در ساخت این لنزها نامگذاری شده اند. لنزهای تماسی نیز با توسعه فناوری و مواد بهتر توسط مردم پیشرفت کرده اند. اما دقیقاً چگونه هیدروژل های سیلیکونی مختلف لنزهای تماسی را بهتر می کنند؟ در این جا بررسی می کنیم در مورد اینکه آنها چه هستند و چه مزایایی نسبت به لنز های تماسی هیدروژل دارند.

جدیدترین ماده در طراحی لنز، هیدروژل سیلیکون است: یک فرمول پیشرفته و فوق العاده تنفسی که به دلیل سطح بالای هیدراتاسیون و راحتی، در بین کاربران جدید و باتجربه محبوب است. بر خلاف لنزهای معمولی، فرمول هیدروژل سیلیکون به گونه ای طراحی شده است که اجازه عبور اکسیژن بیشتری را می دهد و از خشکی آن جلوگیری می کند و دید شفافی به شما می دهد.

لنز تماسی سیلیکون هیدروژل

لنز تماسی سیلیکون هیدروژل چیست؟

لنزهای هیدروژل سیلیکون از خاصیت نرم و انعطاف پذیری ساخته شده اند که نفوذپذیری اکسیژن را افزایش می دهد. در واقع، این نوع از مواد لنز تماسی اجازه می دهد تا 5 برابر بیشتر از لنزهای نرم اکسیژن از طریق لنز به چشم نفوذ کند. آنها یک انتخاب ایده آل برای کسانی هستند که لنزهای خود را برای مدت طولانی استفاده می کنند، لنزهای ضخیم تری در نتیجه نسخه های بالاتر دارند، در محیط های دارای هوای خشک کار می کنند یا به طور مداوم از خشکی چشم رنج می برند. بعلاوه، لنزهای هیدروژل سیلیکون می توانند خطر عفونت چشم را کاهش دهند، بنابراین استفاده از آن ها کاملاً بی دردسر و مطمئن است.

 

لنز های تماسی سیلیکون هیدروژل

لنزهای تماسی نرم در دهه های 1960 و 1970 با توسعه پلیمرهای دوستدار آب امکان پذیر شد:این لنز ها از  مولکول های بزرگ ساخته شده است ، به این مواد پلیمری ژل‌های آبدوست یا  هیدروژل می‌گفتند.

هیدروژل های سیلیکونی جدیدترین در خط پیشرفت مواد لنز نرم با هدف افزایش نفوذپذیری اکسیژن (افزایش راحتی، طول عمر طولانی تر و سلامت چشم بهتر)، ترشوندگی (راحتی بهتر) و عملکرد بالینی لنزهای تماسی هستند. سیلیکون دارای نفوذپذیری اکسیژن بالاتری است و اجازه می دهد اکسیژن بیشتری نسبت به آب عبور کند، بنابراین نفوذپذیری اکسیژن دیگر به میزان آب موجود در هر عدسی بستگی ندارد.

سیلیکون نامی است که برای توصیف مواد پلاستیکی با قوام ژل مانند که حاوی سیلیکون و همچنین اکسیژن، کربن و سایر عناصر است استفاده می شود. این یک ماده بسیار انعطاف پذیر است که آن را برای ساختن نه تنها لنزهای تماسی، بلکه برای بسیاری از محصولات پزشکی دیگر مانند ایمپلنت استفاده می کند.

لنز های تماسی سیلیکون هیدروژل

آیا لنز های سیلیکون هیدروژل برای اصلاح عیوب انکساری کاربرد دارند؟

بله، شما می‌توانید لنزهای تماسی نرم هیدروژل سیلیکونی را برای اصلاح نزدیک‌بینی و دوربینی خریداری کنید، و در صورت ابتلا به آستیگماتیسم، به عنوان لنزهای چند کانونی برای افراد مبتلا به پیرچشمی و به عنوان لنزهای توریک در دسترس هستند.

انواع هیدروژل های سیلیکونی:

امروزه انواع مختلفی از هیدروژل های سیلیکونی وجود دارد، چند نمونه از این مواد که برای تولید لنزهای تماسی استفاده می شوند عبارتند از :

گالیفیلکن

سنوفیلکن

Comfilcon

Enfilcon

مزایای لنزهای  سیلیکون هیدروژل :

 

لنزهای سیلیکون هیدروژل، سبب تعادل بین نفوذپذیری اکسیژن و ترشوندگی می شود.

این امکان های زیادی را برای تماس های هیدروژل سیلیکون باز می کند، از جمله:

امکان پوشیدن طولانی مدت (گاهی اوقات تا شش شب و روز متوالی)

 تداوم لنز  

افزایش راحتی و عملکرد

 

اگر مقدار اکسیژنی که به قرنیه می رسد به میزان قابل توجهی کم باشد – حالتی که هیپوکسی نامیده می شود – بسیاری از شرایط ناراحت کننده ممکن است در پوشنده ایجاد شود. اینها شامل قرمزی چشم، تورم قرنیه و تاری دید است. هیپوکسی همچنین می تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. با اکسیژن بیشتر به قرنیه، لنزهای هیدروژل سیلیکون می توانند این خطر را به حداقل برسانند.

 

از آنجایی که لنزهای تماسی چشم را می پوشانند، مقدار اکسیژن را تا حدی کاهش می دهند، که  تنفس چشم را محدود  می کند. برای بسیاری از چشم پزشکان ، مزیت اصلی لنزهای هیدروژل سیلیکون افزایش نفوذپذیری اکسیژن است که علائم مرتبط با هیپوکسی (ناراحتی همراه با کمبود اکسیژن به قرنیه را کاهش می‌دهد) که اغلب توسط لنزهای تماسی هیدروژل نرم معمولی ایجاد می‌شود. اکسیژن بیشتر همچنین به این معنی است که کمتر احتمال دارد کراتیت، التهاب قرنیه، ناشی از سایش مداوم را تجربه کنید.

 

به علاوه، هیدروژل سیلیکون از تجمع پروتئین های بزرگ جلوگیری می کند – یک مزیت مفید برای مبتلایان به آلرژی. رسوبات پروتئینی که به طور طبیعی در لایه اشکی (لایه مایع نازک روی چشم) ایجاد می‌شوند، می‌توانند به راحتی به سطح لنز تماسی منتقل شوند و احتمالاً منجر به ناراحتی شود.

مهم است که به یاد داشته باشید قبل از اینکه به نوع یا مارک جدیدی از لنزها بروید، مشورت با چشم پزشک خود همیشه باید اولین قدم باشد زیرا چشم‌های هر کسی به مواد متفاوت واکنش نشان می‌دهد.

چگونه لنز سیلیکون هایدروژل مناسب خود را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از مواد هیدروژل سیلیکونی وجود دارد که هر کدام برای ساخت لنزهای تماسی استفاده می‌شوند که نیازهای اصلاحی و پوشیدن متفاوتی را برطرف می‌کنند. بنابراین، در حالی که دانستن مزایای هیدروژل‌های سیلیکون می‌تواند به اطلاع‌رسانی ترجیحات شما کمک کند، باید با مشورت چشم پزشک خود لنزهای تماسی مناسب را برای خود انتخاب کنید .

از وبلاگ های دیگر آوا لنز دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *